Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Shell opnieuw schuldig aan misleiding met ‘CO2-compensatie’

  •  
30-06-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
495 keer bekeken
  •  
Uitlaat auto

© Pixabay

Shell mag niet beweren dat CO2-compensatie de klimaatschade van een autorit teniet doet. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) in reactie op een klacht van universitair docent Clemens Kaupa (VU), Greenpeace Nederland en Reclame Fossielvrij. Vorig jaar haalde de RCC al een streep door de term 'CO2-neutraal' in dezelfde campagne van Shell.

'CO2-compensatie' is net als 'CO2-neutraal een absolute milieuclaim, oordeelt de RCC. En voor absolute milieuclaims geldt een strenge bewijslast. Maar Shell kan volgens de RCC op geen enkele manier aantonen dat CO2-compensatie door bossen te beschermen of bomen te planten de klimaatschade van benzine teniet doet. Shell heeft twee weken om beroep aan te tekenen.

Grote consequenties

Kaupa is niet verrast dat hij won: “De RCC oordeelde vorig jaar na onze klacht dat de term 'CO2-neutraal' misleidend is. Daarna verving Shell de term ‘CO2-neutraal’ door ‘CO2-compensatie’. Ze dachten dat daarmee het probleem was opgelost. Maar deze nieuwe beslissing bevestigt dat het niet uitmaakt welk woord ze gebruiken. Zolang ze niet kunnen bewijzen dat het echt werkt wat ze beloven, is elk woord misleidend.”

De nieuwe uitspraak heeft volgens Kaupa grote consequenties voor alle bedrijven die CO2-compensatie aanbieden, zoals luchtvaartbedrijven en de zuivelindustrie. “Ze kunnen maar beter stoppen met de schijnoplossing van CO2-compensatie.”

CO2-gecompenseerd gas

De ene na de andere reclamecampagne van Shell wordt misleidend bevonden door de RCC”, aldus Femke Sleegers van Reclame Fossielvrij. “Het is wachten op de eerste klacht over Shells nieuwste campagne ‘Shell Energy’, waarin de grote vervuiler huishoudens ‘CO2-gecompenseerd gas’ aanbiedt. We kunnen wel klachten blijven indienen, maar enige echte oplossing is om alle fossiele reclame te verbieden.”

“Hoe vaak moet de Reclame Code Commissie vervuilende bedrijven nog op het matje roepen omdat ze zich groener voordoen en consumenten misleiden? Het is tijd om dit probleem bij de wortel aan te pakken. Europa kan dit soort advertenties van fossiele bedrijven verbieden, net als dat voor de tabaksindustrie al lang niet meer mag. Al meer dan 250.000 mensen tekenden voor zo’n verbod op fossiele reclame”, zegt Faiza Oulahsen, hoofd klimaat en energie bij Greenpeace Nederland.

CO2-compensatie in de reisbranche

CO2-compensatie wordt ook vaak aangeboden bij vliegreizen. Fossielvrij NL stapt naar de rechter om te voorkomen dat KLM nog langer met dit soort duurzaamheidsclaims reclame maakt. SunWeb besloot onlangs zelf om helemaal te stoppen met CO2-compensatieprogramma’s en zei te willen "investeren in de verduurzaming van ons eigen product".

Bron: Reclame Fossielvrij

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor