Shell heeft het campagnefilmpje 'Shell CEO, Uncensored' van Milieudefensie van YouTube laten verwijderen. Dat blijkt uit een e-mail die YouTube naar het 'Worse than Bad' campagneteam van de milieuorganisatie heeft gestuurd. In het succesvolle, satirische filmpje neemt Milieudefensie Shell CEO Peter Voser op de hak over de olieramp die het bedrijf veroorzaakt in Nigeria. Het filmpje is meer dan 25.000 keer bekeken en is nu alleen nog te zien op Dumpert.nl dat de video op 4 mei kopieerde en
hier
plaatste. Milieudefensie overweegt een tegenvordering bij YouTube te doen.
Filmpje
Al geruime tijd eist Milieudefensie dat Shell alle gelekte olie in de Nigerdelta verwijdert. Maar het enige dat het bedrijf weet te verwijderen is een kritisch YouTube-filmpje dat onderdeel uitmaakt van de 'Worse than Bad' campagne op worsethanbad.org. Ook bij de aandeelhoudersvergadering van afgelopen dinsdag in het Scheveningse Circus Theater ontweek Shell CEO Peter Voser alle eisen van Milieudefensie om te starten met opruimen in het door het bedrijf getroffen gebied. Zelfs het dringende advies van de UNEP –het milieubureau van de VN- om 1 miljard dollar in een schoonmaakfonds te steken slaat Shell al bijna een jaar in de wind.
Niet bewust
President-directeur Dick Benschop van Shell Nederland zei eergisteren in NOS op 3 nog dat hij zich niet bewust was van de digitale campagne van Milieudefensie. 'Misschien weet hij er persoonlijk niet van, maar zijn bedrijf overduidelijk wel', reageert campagneleider Geert Ritsema. 'Het is toch wel heel erg triest om te constateren dat zo'n groot en machtig bedrijf zich bezighoudt met het verwijderen van onschuldige YouTube-filmpjes in plaats van zich te concentreren op het beëindigen van de olieramp die het veroorzaakt in Nigeria.'
Bron: Milieudefensie
Geef je op
om met Milieudefensie en Vroege Vogels op missie te gaan naar Nigeria.
Bekijk
hier
de reportage over de olieramp in Nigeria.