Schultz in beroep tegen besluit rechter over A13
• 11-12-2013
• leestijd 2 minuten
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) gaat bij de Raad van State in hoger beroep tegen een recente uitspraak van de rechtbank tegen de verhoging van de maximumsnelheid op de A13 bij Overschie. Dat heeft ze dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven.
Belangen van omwonenden
De rechtbank bepaalde 3 weken geleden dat Schultz zich te weinig had aangetrokken van de belangen van omwonenden, waar het gaat om geluidsoverlast en luchtverontreiniging. De minister had niet genoeg rekening gehouden met het extra geluid dat motoren veroorzaken. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht rondom de A13 bij Overschie, aldus de rechtbank.
Uit metingen van de Milieudienst Rijnmond die in de rechtszaak zijn aangevoerd blijkt dat de luchtvervuiling veel erger is geworden door de snelheidsverhoging.
12 weken
Schultz gaat in hoger beroep ,,op de principiële punten van wetgeving voor lucht en geluid'', aldus haar brief. Ze gaat ook opnieuw kijken naar de onderbouwing voor haar besluit. Daarvoor heeft ze van de rechter 12 weken de tijd gekregen, gerekend vanaf de uitspraak op 21 november.
Voldaan aan de normen
De snelheid op de A13 ging in 2012 omhoog van 80 naar 100 kilometer per uur. Volgens de minister was de luchtkwaliteit, vooral door schonere auto's, dusdanig verbeterd dat het snelheidsmaximum kon worden opgetrokken. Zij meent dat met de 100 kilometer per uur wordt voldaan aan de geldende milieu- en verkeersveiligheidsnormen.
'Teleurstelling en minachting'
Milieudefensie, één van de partijen in de rechtszaak, verklaart teleurgesteld te zijn over het in beroep gaan van de minister. Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van de organisatie: "Het lijkt er op dat de verkeersminister koste wat kost sneller wil rijden. Dat omwonenden hiervoor betalen met hun gezondheid neemt ze op de koop toe. Terwijl de snelheidsverhoging geen enkel nut dient." En: “Het is minachting voor de omwonenden van de snelweg dat de minister in beroep gaat om harder te mogen rijden terwijl is aangetoond dat dit heel schadelijk is voor de gezondheid”.
A10
Een vergelijkbare rechtszaak loopt op dit moment nog over de A10 waar de snelheid ook van 80 naar 100 ging. De uitspraak in die zaak wordt 10 januari verwacht.
Bron: ANP / Milieudefensie