Schoon schip maken
• 20-05-2010
• leestijd 2 minuten
Sinds een paar weken is er een nieuwe milieuclub:
de Clean Shipping Coalition
(CSC). Het is de enige internationale organisatie die zich richt op de verduurzaming van de scheepvaartsector. En dat is nodig, want de scheepvaart is nog lang niet schoon. Scheepsmotoren draaien vaak op de aller smerigste brandstof en katalysatoren of roetfilters zijn op zee al helemaal onbekend. Aan het roer staat Eelco Leemans van
stichting de Noordzee
. Doel is om beter en effectiever internationale druk uit te oefenen, met name op de
Internationale Maritieme Organisatie
(IMO).
De CSC is opgericht door Stichting de Noordzee en is voorgedragen als waarnemer bij de IMO. De Raad van de IMO zal daar in juni een besluit over nemen.
De afgelopen jaren zijn er al duurzame vorderingen te melden in de scheepvaart, maar dat is ook hard nodig. Zo werd in 2008 bij het overleg van de International Maritime Organization de norm voor uitstoot van zwavel in brandstof van schepen verlaagd. Schepen stoten nu nog 4.500 keer zoveel zwavel uit, dan de maximaal toegestane norm voor het wegverkeer. De uitstoot moet dalen naar 3.500 keer zoveel in 2012. In 2020 moeten zwavelemissies teruggebracht zijn naar 500 keer zoveel.