Oudere benzinescooters zijn bijna twintig keer viezer dan nieuwe elektrische scooters. Hierdoor belasten e-scooters het milieu een stuk minder.
Wie een milieuvriendelijke scooter wil kiest voor elektrisch. Beter voor de luchtkwaliteit én beter voor het klimaat. De uitstoot van CO2 is namelijk minimaal: gemiddeld 34 gram per kilometer. Dat is heel wat minder dan de bijna 100 gram CO2 per kilometer van een tien jaar oude benzinescooter.
Vooral wat de luchtkwaliteit betreft scoort de elektrische scooter hoog: deze stoot 0,010 gram fijn stof uit per kilometer, een tien jaar oude benzinescooter 0,2 gram en een nieuwe 0,011. Fijn stof is zo schadelijk dat een kleine hoeveelheid hiervan de luchtkwaliteit al sterk kan verslechteren.
De scooter is in steden een populair vervoermiddel, Dit heeft tot gevolg dat mensen op straat de uitlaatgassen direct inademen. De e-scooter stoot geen schadelijke stoffen uit tijdens het rijden zelf. Die komen alleen vrij bij de elektriciteitsopwekking in de energiecentrale. Een elektrische scooter kan zo’n 40 tot 80 kilometer rijden voordat de accu leeg is. Een ander belangrijk verschil tussen benzine- en elektrische scooters is het geluid. De e-scooter maakt bijna geen geluid.
De elektrische scooter kost inmiddels net zoveel als de benzinescooter in aanschaf, maar is goedkoper in het gebruik. De nieuwprijzen van een e-scooter liggen tussen de 1300 en 2300 euro, een gemiddelde nieuwe benzinescooter kost 1950 euro. In het gebruik is de elektrische scooter bijna vier keer zo voordelig. Op een afstand van 3000 km per jaar scheelt dat meer dan 100 euro.