Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Scheiden van afval de meest populaire milieubesparende maatregel

  •  
10-07-2008
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
plastic_beker.jpg
Ruim 90 procent van de Nederlanders biedt zijn huishoudafval gescheiden aan. Daarmee is dit volgens recent onderzoek in opdracht van TNT Post de meest toegepaste milieubesparende maatregel in ons land.
Synovate / Interview NSS ondervroeg onlangs op verzoek van TNT Post precies 500 consumenten wat hun huidige beleving is bij bewust omgaan met het milieu. Het scheiden van afval bleek voor het merendeel van de Nederlanders de meest populaire maatregel. De kraan dichtdraaien bij het tandenpoetsen werd als tweede (80%) genoemd en als derde (75%) werd het een 'graadje lager draaien' van de thermostaat aangehaald. Het plaatsen van roetfilters onder auto's en het kopen van biologische producten eindigden met 20% op de laatste plek.
Uit het onderzoek bleek verder dat in het algemeen thema's als gezondheidszorg, normen en waarden, veiligheid en onderwijs op meer belangstelling dan het milieu kunnen rekenen. Dit kan mede verklaard worden door het feit dat 60% van de respondenten zichzelf al milieubewust vindt en al de nodige milieubesparende maatregelen in huis heeft getroffen. Zo geeft 70% van de respondenten bijvoorbeeld aan spaarlampen in huis te gebruiken en de woning te hebben geïsoleerd.
Opvallend detail uit het onderzoek is dat consumenten zichzelf milieubewuster vinden dan het bedrijfsleven. Dit wordt ondersteund door het feit dat de respondenten maar op bescheiden schaal namen weet te noemen van bedrijven die op aansprekende, verantwoorde wijze milieubewust zijn. Van bedrijven die wel in verband worden gebracht met aandacht voor het milieu voeren energiebedrijven de lijst aan.
Een andere opvallende conclusie is dat het etiketteren van producten en diensten met labels als 'milieuvriendelijk' en 'energiebesparend' volgens de consument eerder als  marketinginspanning wordt gezien dan als zorg voor het milieu. De overheid vormt daar overigens een duidelijke uitzondering op. Met name jongeren verwachten wel dat het milieubewustzijn van bedrijven in de toekomst zal toenemen.
Het onderzoek wees ook uit dat de eigen werkgever volgens de respondenten meestal niet voorop loopt met milieuzaken. Respondenten met een baan hebben maar op bescheiden schaal werkgevers die nadrukkelijk met het milieu bezig zijn. 40% van de ondervraagden weet zelfs geen milieubesparende maatregelen van de eigen werkgever te noemen. De meest populaire besparingsmaatregel bij bedrijven is isolatie (33%), gevolgd door thermostaat lager (25%) en groene energie (16%). Bij deze laatste valt op dat opvallend veel ondervraagden dit ook als besparingsmaatregel aanmoedigen (23%).
Compensatie van energiegebruik door  te investeren in windmolens (4%) of in het planten van bomen (5%) vormen de staartgroep in het lijstje van maatregelen dat wordt genomen door werkgevers.
Over het onderzoek
TNT Post is dit jaar gestart met de TNT Markt Monitor, een verzameling onderzoeken uitgevoerd door Synovate / Interview NSS naar ontwikkelingen in maatschappij en bedrijfsleven. Eerder werd reeds onderzoek gedaan naar Valentijnsdag, Moederdag en digitalisering. Dit specifieke onderzoek naar wat medewerkers binnen bedrijven vinden van milieubewustzijn is telefonisch uitgevoerd onder 500 bedrijven met 20 of meer medewerkers, in de periode 14 april t/m 6 mei 2008.
Bron: TNT Post

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor