Johma schakelt over naar vrije-uitloopeieren. Ook stopt de salademaker met plofkip. Zo liet zij in een brief aan Wakker Dier weten. De eerste salades met vrije-uitloopeieren zijn al verkrijgbaar in de winkels. De eerste salades met kippenvlees met één Beter Leven ster zijn vanaf oktober verkrijgbaar. Halverwege 2013 is Johma volledig plofkip-vrij. Door deze maatregelen krijgen 100.000 legkippen en 575.000 vleeskuikens per jaar een beter leven, aldus de producent. Wakker Dier is blij met beide stappen! Salades met vrije-uitloopei waren nog niet eerder voor consumenten in het hele land verkrijgbaar.
Plofkip-vrij
Johma is het zesde A-merk dat aan Wakker Dier heeft aangegeven over te schakelen naar kippenvlees met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Eerder zegden Unilever, Olvarit babyvoeding, Struik, Domino’s en Wagner pizza dit al toe. Wakker Dier blijft campagne voeren tegen plofkipverkopers zoals de supermarkten en A-merken als Iglo, Mora, Subway, KFC en McDonald’s. Plofkip is het ‘gangbare’ vleeskuiken dat in zes weken wordt vetgemest tot vleeshomp van bijna 2,5 kg. Door de snelle groei wordt hun welzijn ernstig aangetast. Kippen met 1 Beter Leven ster groeien langzamer, hebben meer ruimte, een overdekte uitloop en zijn veel gezonder waardoor zij minder antibiotica nodig hebben.
Buitenei
Wakker Dier is ook erg blij met het besluit van Johma om te kiezen voor buiteneieren van legkippen die buitenkomen. Steeds meer bedrijven stappen van scharreleieren af. Het scharrelei is sinds 2004 het minst diervriendelijke ei in de supermarkt: scharrelkippen wonen met 9 anderen op een vierkante meter in een dichte schuur en komen nooit buiten. Eerder stapten Ben & Jerry’s en Calvé over op vrije-uitloopeieren, besloot supermarkt Plus om enkel vrije-uitloop- en biologische eieren te verkopen en schakelde La Place over op het Rondeel-ei. De stap van Johma, waardoor 100.000 kippen de wei in mogen, is een belangrijk voorbeeld voor andere A-merken. Wakker Dier hoopt dat velen zullen volgen.