Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

RWS stimuleert waterstoftechnologie en brandstofcellen in bouw

  •  
07-11-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Rijkswaterstaatlogo.jpg
Rijkswaterstaat zoekt naar oplossingen om schone en veilige waterstofoplossingen te ontwikkelen om vervuilende dieselaggregaten in de grond-, weg- en waterbouw op termijn te kunnen vervangen. In de pilot Waterstoftechnologie zijn in februari 2007 zes bedrijven uitgekozen, na een algemene uitvraag, om hiervoor een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. Op de dag van Maarssen van donderdag 1 november maakte Minister Eurlings bekend welke van deze zes bedrijven aan de slag mogen om een prototype te ontwikkelen.
Het gebruik van brandstofcellen en waterstof bij de energieopwekking speelt een steeds grotere rol in de duurzame energievoorziening. Deze vorm van energieopwekking is schoner, efficiënter en stiller dan het gebruik van dieselaggregaten. Wegen naar de Toekomst, het Rijkswaterstaat innovatieprogramma voor schone, veilige en betrouwbare mobiliteit, wil concrete toepassingen laten ontwikkelen. Hiermee kunnen in de toekomst geluidsoverlast en vervuilende emissies bij bouw- en onderhouds-werkzaamheden sterk worden teruggebracht.
Hierbij wil Rijkswaterstaat bijdragen aan een beter milieu. Bovendien worden fossiele brandstoffen voor vervoer schaars. Dit maakt de ontwikkeling van schone energiebronnen noodzakelijk. Waterstoftechnologie en brandstofcellen zijn schoner en stiller. Samen met Senternovem en het Ministerie van Economische zaken geeft Verkeer & Waterstaat in deze pilot een impuls aan de transitie naar een waterstofeconomie door de markt zelf toepassingen hiervoor te laten ontwikkelen.
De pilot 'Waterstoftoepassingen en brandstofcellen' is opgezet volgens de aanpak van het Small Business Innovation Research (SBIR) programma. Dit is een programma, waarbij de overheid innovatief onderzoek op maatschappelijke thema's aan het bedrijfsleven stimuleert. Het programma wil vooral kleine en middelgrote bedrijven uitdagen tot het doen van grensverleggend onderzoek  en te komen met innovatieve oplossingen.
Met het gebruik van brandstofcellen als elektriciteitsvoorziening voor bijvoorbeeld alle tekstwagens in Nederland vermindert de uitstoot van CO2 met 10.000 ton per jaar oftewel de uitstoot  van 5.000 SUVs per jaar. Als alle tijdelijke en noodverlichting zijn stroom krijgt uit een brandstofcelaggregaat vermindert dat de CO2 uitstoot met 1.000.000 ton CO2, te vergelijken met de uitstoot van een half miljoen SUVs.

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor