Romke van de Kaa: Klimaatneutraal vliegen
• 11-05-2007
• leestijd 3 minuten
En, hebt u het al gedaan? Ik bedoel: klimaatneutraal vliegen? Nou, ik wel, en ik kan u vertellen dat het een heerlijk gevoel is. Riemen vast, losse handbagage onder de stoel voor u en hngngngngngnngnggn - daar gaan we. En terwijl je dan hoog boven de wolken zweeft wordt je gemoed in slaap gewiegd door de wetenschap dat je geen schade toebrengt aan het milieu. Je vliegt met een glimlach want je vliegt klimaatneutraal.
Voor diegenen onder u die niet zo vlot van begrip zijn zal ik nog even uitleggen wat dat klimaatneutrale vliegen nu eigenlijk inhoudt. Een vliegtuig is een vervoermiddel dat nogal wat CO2 uitstoot. Maar, omdat je niet alleen in zo'n vliegtuig zit maar met meer dan honderd man, kun je de milieuschade die door die CO2 uitstoot wordt veroorzaakt gelukkig ook door meer dan honderd delen. Stel, je vliegt naar Malaga en stoot daarmee een kilo CO2 uit in de atmosfeer. De milieuschade die je daarmee aanricht valt te kwantificeren, want voor een euro of zeven plant je bomen die die kilo CO2 weer uit de lucht halen. Schade gecompenseerd. Laten we zeggen dat de compensatie uitkomt op anderhalve boom. Omdat we niet de lulligste willen zijn maken we een royaal gebaar. We maken er twee van. Na een paar jaar met vakantie staat er al een flinke bossage. Met uw geld geplant! En hoe meer en hoe vaker je vliegt, hoe meer bos op aarde. Hoe is het toch mogelijk dat zo'n simpel, maar geniaal idee nooit eerder bij iemand is opgekomen?
Die compensatiebomen moeten wel tot in de eeuwigheid blijven staan. Als je ze omhakt en er een vuurtje van stookt komt die CO2 weer vrij. Dus wat doe je? Juist, je stelt compensatiebosbewakers aan. Zo schep je nog nieuwe banen ook. Als dat geen win-winsituatie is.
En waar dat bos moet komen? Ja, het liefst in de Derde Wereled natuurlijk. Bij ons is de grond veels te duur en bovendien hebben we die veels te hard nodig als straks de vliegtuigen op biobrandstof gaan vliegen. Nee, ik dacht meer aan Darfur of zo. Kunnen al die vluchtelingen in ieder geval in de schaduw zitten.
En met klimaatneutraal vliegen zijn we nog lang niet aan het einde van onze mogelijkheden. Er wordt al gewerkt aan plannen om klimaatpositief te gaan vliegen. Meer bomen planten dan je aan milieuschade veroorzaakt. Dat moeten dan wel appel- en perenbomen zijn, want als alle landbouwgrond van de wereld vol staat met bos, dan moet er nog wel wat te eten zijn.
Het eerste vliegveld in Nederland van waaraf je klimaatneutraal kunt vliegen is Eindhoven. Waarom niet op Schiphol gestart? Ja, moet ik dat nu nog gaan uitleggen. Beneden de rivieren is de cultuur toch altijd iets anders. Daar, in het katholieke Eindhoven zijn ze opgegroeid met het idee dat je misstappen kunt afkopen. Voor wie in de katholieke cultuur wortelt is de CO2 -aflaat niets nieuws. Daar zin ze van oudsher gewend aan het aflatensysteem.
(c) 2007 Romke van de Kaa