Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Recordpoging tegen "vuil" Facebook

  •  
14-04-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vv_newsimg_119185.jpg
Duizenden Facebookgebruikers roepen de sociale netwerksite op om niet langer gebruik te maken van "vuile" energie uit steenkool. De milieuorganisatie Greenpeace probeert het Guinness Book of Records te halen met zoveel mogelijk reacties in 24 uur.
De datacenters van de populaire sociale netwerksite gebruiken veel energie, en die is tot nog toe vooral afkomstig uit steenkool. "Over de hele wereld, van Wisconsin tot Caïro, helpt Facebook om hervormingen en activisme te voeden", zegt Casey Harrell van Greenpeace. "Nu moet de site ook zelf een revolutie leiden op het vlak van energie. Facebook moet afstappen van steenkool en kiezen voor schone, veilige, hernieuwbare energie."
Greenpeace heeft daarom op Facebook zelf een oproep gelanceerd, waarop het zoveel mogelijk reacties van Facebookgebruikers wil sprokkelen. Die reacties worden live weergegeven op een groot televisiescherm aan het hoofdkwartier van Facebook in Palo Alto, Californië. Ook bij andere Facebookkantoren, onder meer in Dublin, wordt actie gevoerd. De teller staat op ongeveer 35.000. Als er voor middernacht 50.000 reacties binnenkomen op de Facebookpagina "Unfriend Coal", is de missie geslaagd.

Energieverslindend

De ICT-sector is de snelst groeiende sector op het vlak van energieverbruik. Tegen 2020 zullen ze naar schatting drie keer de hoeveelheid stroom gebruiken van vandaag.
"Door stroom uit vuile energiebronnen te halen, loopt Facebook achterop op andere IT-bedrijven zoals Google en Yahoo", zegt Harell. "We vragen de site om binnen de tien jaar helemaal af te stappen van steenkool."
Bron: Duurzaamnieuws.nl en Greenpeace
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor