Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Reclame Code Commissie: spot van boeren misleidend en oneerlijk

  •  
07-07-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
194 keer bekeken
  •  
Tractors trekkers

© Bron: Pixabay

Een reclamespot van boerenactiegroep Farmers Defence Force is volgens de Reclame Code Commissie "misleidend en oneerlijk". In het filmpje, dat de laatste tijd onder meer te zien was bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), vragen de makers om respect en een eerlijke prijs voor hun producten. Een voice-over prijst de Nederlandse boeren: "Ze produceren ons voedsel, puur natuur, vers van het land, met alleen het beste voor plant en dier."

Niets natuurlijks aan

Die zinsnede schoot Wakker Dier in het verkeerde keelgat. De dierenrechtenorganisaties diende een klacht in tegen het spotje. Wakker Dier wijst op allerlei zaken in de Nederlandse veehouderij waarvoor de term "puur natuur" volgens de organisatie niet opgaat, zoals het fokken van 350 miljoen 'plofkippen' per jaar, het afbranden van de krulstaartjes van biggen, wijdverbreid antibioticagebruik en ruimtegebrek in stallen.

In het pleidooi noemt Wakker Dier verder het doorfokken van dikbilkoeien, die door een genetische afwijking extra dikke billen hebben en daardoor meer vlees opleveren. "De fokkerij is zo doorgeschoten, dat natuurlijk bevallen haast niet meer mogelijk is."

Te rooskleurig

De RCC is het met Wakker Dier eens dat in de reclame "een te rooskleurig en daardoor onjuist beeld" wordt geschetst van de veehouderij. De commissie "beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken".

Farmers Defence Force heeft zich niet verweerd tegen de klacht. "We zijn met weinig mensen, een niet-bindende uitspraak van de RCC behoort niet tot onze prioriteiten", zegt secretaris Sieta van Keimpema. "Maar met alle respect: de RCC heeft niet het kennisniveau om hier goed onderzoek naar te doen." Op de kritiek over de term "puur natuur" antwoordt Keimpema dat "in Nederland geen echte natuur bestaat". Ze wijst verder op een lijst van wetenschappelijk tijdschrift Nature, dat eind vorig jaar het Nederlandse voedselsysteem beoordeelde als een van de duurzaamste ter wereld. Dierenwelzijn was daarin overigens geen criterium.

Van de buis

Het FDF-spotje is overigens nu niet meer op televisie. Het was twee weken te zien tussen 18.00 en 21.00 uur. FDF is niet van plan meer zendtijd in te kopen.

Wakker Dier is blij met het oordeel. De organisatie begon de zaak vooral om biologische boeren te steunen. "Zij doen namelijk wél meer voor het welzijn van dieren en het behoud van natuur. Zo mogen varkens hun staarten houden en is van plofkippen geen sprake."

Gevolgen voor FDF

Als FDF alsnog wil reageren, heeft de groep twee weken om in beroep te gaan. Het klopt dat RCC-oordelen niet bindend zijn, maar ze zijn ook niet zonder gevolgen. De Ster, die de reclames voor de NPO verzorgt, laat weten altijd te stoppen met het uitzenden van reclames die door de RCC als misleidend zijn bestempeld.

Bron: ANP

Meer over:

reclame, fdf, boeren
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.