Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

'Provincie negeert grote weerstand tegen Blankenburgtunnel'

  •  
01-12-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Midden-Delftland.jpg
Natuurmonumenten is zwaar teleurgesteld in de keuze van Gedeputeerde Staten Zuid-Holland voor de Blankenburgtunnel. Ondanks grote weerstand van omwonenden en diverse natuur- en milieuorganisaties kiest de provincie Zuid-Holland voor de aanleg van een zesbaanssnelweg door het open landschap aan de zuidzijde van Midden-Delfland. Gedeputeerde Ingrid de Bondt maakte het standpunt van Gedeputeerde Staten woensdag bekend. Dit zegt Natuurmonumenten in een persbericht.
‘People, Planet en Profit’
Suzanne Klaassen, campagneleider Natuurmonumenten; "De provincie vergeet de belangen van mensen en de natuur gelijkwaardig mee te nemen naast de verkeersbelangen. Voor een duurzame afweging kijk je naar het totaalplaatje. People, Planet en Profit horen in balans te zijn met elkaar. Het lijkt erop dat de provincie slechts naar profit heeft gekeken, terwijl je ook daar nog eens je vraagtekens bij kunt zetten, als je de laatste studie van Rijkswaterstaat goed leest.’’
TNS NIPO-onderzoek
De provincie gaat, volgens Natuurmonumenten, met haar keuze voor de Blankenburgtunnel volledig voorbij aan de resultaten van een recent TNS NIPO-onderzoek in opdracht van Natuurmonumenten. Daaruit blijkt dat liefst 79 procent van de inwoners van de gemeenten Midden-Delfland, Schiedam, Maassluis en Vlaardingen zich zorgen maakt over de kwaliteit van hun leefomgeving. Dat komt door plannen voor een nieuwe snelweg, toenemend verkeer, luchtvervuiling en het verdwijnen van groen. Van de respondenten vindt 88 procent dat de overheid moet kiezen voor een snelwegvariant waarbij natuur en landschap ontzien worden, ook als dat meer geld kost. Het wordt volgens Suzanne Klaassen hoog tijd dat ook deze argumenten meegenomen worden door de besluitvormers. Zij hoopt dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu hier wel oog voor heeft. 
 
Twee varianten
Begin december beslist de minister over het nieuwe stuk snelweg als verbinding tussen de noord- en zuidoever van de Rotterdamse haven. Zij kiest uit twee varianten, de Blankenburgtunnel of de Oranjetunnel. Blijkens het onderzoek verkiest 67 procent van de respondenten de Oranjetunnel, slechts 18 procent is voor de Blankenburgtunnel. Vrijwel alle respondenten (97 procent) vinden het belangrijk dat er voldoende en goed bereikbaar groen op korte afstand aanwezig is, de helft (50 procent) wil best een langere reistijd om Midden-Delfland te behouden. Tekenend voor de reacties van de omwonenden is ook dat hoewel voor 37 procent de Blankenburgtunnel de snelste variant zou zijn, toch 58 procent de voorkeur geeft aan de Oranjetunnel. 
Blankenburg- of Oranjetunnel
Om de verkeersproblemen ten westen van Rotterdam op te lossen, wil de overheid een extra verbinding aanleggen tussen de snelwegen A20 en A15. Dat wordt een tunnel onder de Nieuwe Waterweg en een nieuw stuk snelweg. Op dit moment zijn er twee opties: de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel. De Blankenburgtunnel is door het zuidelijk deel van Midden-Delfland gepland, de laatste groene oase tussen Rotterdam, Den Haag en Delft en een prachtig landschap met grote cultuurhistorische waarde, aldus Natuurmonumenten. De Oranjetunnel, 8 kilometer westelijker, is, volgens de vereniging, daarentegen veel beter in te passen.
Bron: Natuurmonumenten
Foto © Gerard Stolk
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor