Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Populair cosmeticamerk verliest keurmerk en dierproefvrij-status

  •  
11-06-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
623 keer bekeken
  •  
proef.jpg
Het populaire make-up merk Urban Decay mag het 'leaping bunny'-logo van de Humane Cosmetics Standard niet meer dragen. Het bedrijf heeft Een Dier Een Vriend laten weten onlangs besloten te hebben haar producten in China te gaan verkopen, waar het (nog) verplicht is dierproeven te doen voor cosmetica. Het is om die reden een voorwaarde voor certificatie dat bedrijven hun cosmetische producten niet naar China exporteren; tenzij men kan aantonen dat zij door de Chinese overheid zijn uitgesloten deze dierproeven te hoeven verrichten. EDEV  (Een Dier een Vriend) betreurt het besluit van Urban Decay, dat sinds 2011 ook in Nederland verkrijgbaar is.
Status
Andere merken die eerder het besluit namen om de verkoop in China te starten, en dus hun dierproefvrij-status verloren, zijn: L’Occitane, Yves Rocher, Caudalie en Mary Kay. Gelukkig zijn er nog genoeg bedrijven die wèl aan de dieren denken en kiezen om hun producten zo te vervaardigen en te marketen dat daarvoor geen dierproeven gedaan worden. Deze bedrijven zijn te vinden in de internationale lijst op www.gocrueltyfree.org van het enige onafhankelijk gecontroleerde keurmerk ter wereld voor dierproefvrije cosmetica: de Humane Cosmetics Standard (HCS) van de Coalition for Consumer Information on Cosmetics (CCIC) en de European Coalition to End Animal Experiments (ECEAE), in Nederland vertegenwoordigd is door EDEV.
Verbod
“Dieren in laboratoria leven onder erbarmelijke omstandigheden en ondergaan de meest afschuwelijke experimenten, bijna altijd zonder pijnstillers, en die vrijwel altijd tot een langzame en pijnlijke dood lijden.” aldus Geoffrey Deckers, voorzitter van stichting EDEV. “Het is hoog tijd dat het Europese test- en handelsverbod er definitief komt, zodat bedrijven als hierboven genoemd geen vrij spel meer hebben op de Europese markt.” Een dergelijk verbod zou van kracht worden in 2013, maar het ziet er nu naar uit dat de invoering er van nog wel tien jaar kan duren.
Campagne
Om deze reden is gestart met een nieuw initiatief om werelwijd het testen van cosmetica op dieren te gaan verbieden: 'Cruelty Free International'. Als onderdeel hierin wordt vanaf maandag ook in alle Nederlandse filialen van The Body Shop aan haar klanten de oproep geïntroduceerd proeven op dieren voor cosmetica wereldwijd te verbieden, de grootste en meest ambitieuze campagne hiertoe ooit gestart.
EDEV is een snel groeiende en actieve organisatie voor de bescherming van de rechten van dieren. De werkwijze van EDEV kenmerkt zich door het in de publiciteit brengen van dierenmishandeling en deze op alle mogelijke wijzen te bestrijden. EDEV voert hiertoe vreedzaam spraakmakende campagnes en acties, en werkt nauw samen met zusterorganisaties. Daarnaast geeft EDEV voorlichting aan het publiek en is continu in gesprek met het bedrijfsleven en de politiek om zo de doelstellingen onder de aandacht van publiek en beleidsmakers te brengen. EDEV acht zich daarbij niet gebonden aan enige politieke partij, kleur, persoon of ideologische overtuiging.
Bron: Een Dier een Vriend
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor