Plofkipcampagne wint Issue Award 2013
• 22-01-2013
• leestijd 1 minuten
Stichting Wakker Dier heeft de Issue Award 2013 gewonnen voor haar campagne tegen de plofkip. Wakker Dier ontving de prijs van een jury onder voorzitterschap van Frits Wester.
Prijzen
Wakker Dier viel afgelopen jaar vaker in de prijzen vanwege de plofkipcampagne. Wakker Dier won de NRC-charity Award met haar advertentie tegen de verkoop van plofkip, de TV-spot was finalist bij de Gouden Loeki, plofkip-campagneleider Sjoerd van de Wouw was hoogste nieuwkomer in de Duurzame 100 van Trouw en werd verkozen tot communicatieman 2012. Daarnaast werd ‘plofkip’ gekozen tot woord van het jaar 2012.
Kamervragen
In Kamervragen vroeg de PvdA aan het kabinet ‘wat de overheid zou kunnen leren van de campagnes van Wakker Dier, gezien het feit dat zij lijken te kunnen bewerkstelligen waar de Kamer al jaren op aandringt: een snelle verduurzaming van het winkelschap?’ In april 2012 vorig jaar startte Wakker Dier de landelijke campagne tegen de plofkip.
Diervriendelijkere kip
Inmiddels zegden veel A-merken al toe vanwege het dierenleed over te stappen op diervriendelijkere kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Ook supermarkt Deen beloofde dit. Veel gerenommeerde bedrijven serveren geen plofkip meer in de kantine. Ondertussen is de plofkipcampagne gericht op de grootste verkopers Albert Heijn en Jumbo.
Bron: Stichting Wakker Dier