Plofkipcampagne gericht op Albert Heijn en Jumbo
• 02-01-2013
• leestijd 2 minuten
Wakker Dier is vanochtend de grootste campagne uit haar geschiedenis gestart, gericht tegen de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo. Deze supermarkten verkopen samen meer dan de helft van alle plofkip. Dit aandeel is sterk gegroeid, mede door het vele gestunt met kip van Albert Heijn en de ‘laagste prijsgarantie’ van Jumbo.
AH grootste aanbieder plofkip
Albert Heijn is verreweg de grootste plofkipverkoper van Nederland. Terwijl de plofkip-aanbiedingen afgelopen jaar bij vrijwel alle supermarkten daalden, stuntte AH juist meer met plofkip in haar reclamefolders.
Jumbo: laagste prijs op plofkip
Jumbo groeit in rap tempo door ondermeer de overname van honderden C1000 winkels en wil uitgroeien tot dé grote concurrent van Albert Heijn. Om extra klanten te winnen is ze bij vlees en kip de ‘laagste prijsgarantie’ aan het invoeren. Zo stimuleert ze ook de andere supermarkten om de prijzen laag te houden, ook wat betreft kip.
Kreupel
Meer dan de helft van alle plofkippen is op de jonge slachtleeftijd van 6 weken al kreupel. Dit is vooral het gevolg van de veel te snelle groei van de kippen. Dit wordt versterkt doordat de kippen door het vele liggen in hun eigen ontlasting voetzweren ontwikkelen. Ook dit veroorzaakt pijn bij het lopen.
Beter Leven Keurmerk
Wakker Dier wil dat Jumbo en Albert Heijn de plofkip vervangen door kip met minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip is enkele dubbeltjes duurder maar heeft een overdekte uitloop, meer ruimte, groeit langzamer en heeft daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Een volledige overstap van plofkip naar sterkip is mogelijk voor 2015.
Bron: Wakker Dier