Plofkip wint NRC Charity Award
• 21-09-2012
• leestijd 1 minuten
In januari startte Wakker Dier haar campagne tegen de plofkip. Sindsdien hebben zes grote A-merken en één grote supermarktketen toegezegd de plofkip te weren vanwege dierenleed. Wakker Dier vervolgt haar campagne tegen achterblijvende supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo komende maanden met extra inzet. Amnesty International won de jury prijs.
NRC Charity Awards
De NRC Charity Awards werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. Vorig jaar won Wakker Dier ook de publiekprijs met de advertentie ‘de evolutie van de kiloknaller’. Met de NRC Charity Awards wil NRC Media goede doelen ondersteunen bij het bereiken van bestaande en nieuwe donateurs, vrijwilligers en ambassadeurs, aldus de NRC. De winnaars krijgen voor €300.000 advertentie waarde in de NRC.
Plofkip
De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid dan die van het gangbare plofkip. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt door eenzijdig doorfokken, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast.