Albert Heijn en Jumbo verkopen meer dan de helft van alle plofkippen. Reden voor Wakker Dier om de vorig jaar gestarte campagne specifiek op deze supermarkten te richten. Doel: alle plofkippen voor 2015 de winkel uit.
Grote campagne
Wakker Dier is dit jaar de grootste campagne uit haar geschiedenis gestart, gericht tegen de plofkip bij Albert Heijn en Jumbo. Op TV, radio, posters en in kranten zal komende weken de kritiek op deze twee grote plofkipverkopers te horen en te zien zijn. Albert Heijn en de Jumbo Groep Holding BV verkopen samen meer dan de helft van alle plofkip die via de kassa's van de supermarkten verkocht wordt. Dit aandeel is sterk gegroeid, mede door het vele gestunt met kip van Albert Heijn en de 'laagste prijsgarantie' van Jumbo.
Beter Leven
Wakker Dier wil dat Jumbo en Albert Heijn de plofkip vervangen door kip met minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kip is enkele dubbeltjes duurder maar heeft een overdekte uitloop, meer ruimte, groeit langzamer en heeft daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Een volledige overstap van plofkip naar sterkip is mogelijk voor 2015.