Plan voor duurzame groei van Schiphol
• 09-10-2007
• leestijd 2 minuten
Het luchtverkeer op Schiphol moet in de nabije toekomst met 20 procent kunnen groeien, zonder dat dit verder ten koste gaat van het milieu en de bereikbaarheid van de luchthaven. Een aantal grote spelers in de sector presenteerde maandag een ambitieus plan dat dit mogelijk moet maken.
Om te voorkomen dat het toenemende grondverkeer van en naar Schiphol tot verstoppingen leidt, willen de betrokken partijen reizigers opvangen op speciaal ingerichte treinstations. Daar kunnen zij inchecken, hun bagage afgeven en vervolgens per trein naar de luchthaven reizen.
Deze zogeheten frontports worden volgens het plan gebouwd aan de rand van de Randstad. Een goede bereikbaarheid vanaf de snelweg, voldoende parkeerruimte en snelle en efficiënte treinverbindingen van en naar Schiphol moeten reizigers naar deze stations lokken.
Op de luchthaven zelf voorziet het plan in een terugdringing van de CO2-uitstoot door grondvoertuigen, zoals tankwagens en bagagewagens, met 20 tot 50 procent. Daarvoor wordt bijvoorbeeld gekeken naar het gebruik van hybride voertuigen en biobrandstoffen.
Ook vliegtuigen moeten schoner. Zo werkt de Technische Universiteit Delft sinds mei aan de ontwikkeling van een 'ultragroen' toestel.
Verder moet een scherm van 'geluidabsorberende' piramides de geluidshinder rond Schiphol tegengaan, zonder dat het vliegverkeer daar hinder van ondervindt. Ook begint Schiphol in samenwerking met KLM en TNO nog dit jaar aan een proef met antigeluid dat mogelijk vliegtuiglawaai kan neutraliseren.
De initiatiefnemers verwachten dat hun plan investeringen van vele tientallen miljoenen euro's zal vergen. Een deel daarvan willen zij zelf voor hun rekening nemen, maar zij verwachten ook steun van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Natuur en Milieu kraakt het plan. ,,Schiphol wil van alles verduurzamen, als het vliegverkeer maar met 20 procent mag groeien. Terwijl het verkeer juist verantwoordelijk is voor 99 procent van alle milieu- en geluidsproblemen op Schiphol'', aldus directeur Mirjam de Rijk.
Verkeersminister Camiel Eurlings reageert juist enthousiast. ,,Schiphol moet kunnen groeien, maar dat betekent geen ongebreidelde groei maar een duurzame groei om de overlast per vliegtuig te beperken.'' Hij ziet ook brood in de aanpak van het probleem van de verkeersopstoppingen die de bereikbaarheid van Schiphol aantasten. ,,Ik zie toekomst in de trein in lijn met het voorstel.'' Het pakt volgens Eurlings voor beide kanten goed uit.
Bron: ANP