PepsiCo bespaart op plastic
• 07-05-2008
• leestijd 1 minuten
Frisdrankgigant PepsiCo gaat de strijd aan met het afvaloverschot. De fabrikant van onder meer Pepsi-Cola en Lipton-ijsthee brengt een nieuwe halveliterfles op de markt waarvoor 20 procent minder plastic nodig is dan voorheen. Dit bespaart volgens het Amerikaanse concern jaarlijks 10.000 ton afval.
De maatregel geldt alleen voor drankjes zonder koolzuur, zoals Lipton-ijsthee en vruchtensap van Tropicana. Koolzuurhoudende dranken zoals Pepsi-Cola hebben een dikke laag plastic nodig om hun belletjes te behouden.
Recentelijk hebben ook bedrijven als Coca-Cola en Nestlé lichtere flesjes op de markt gebracht, om zich zo van een milieuvriendelijke kant te laten zien. De besparing van plastic levert de frisdrankproducten daarnaast een kostenreductie op, omdat de grondstofprijzen momenteel erg hoog zijn.