Peijs: Leg 'Golden Gate'-plan VVD opzij
• 14-09-2006
• leestijd 2 minuten
Minister Karla Peijs van Verkeer loopt niet warm voor het VVD-plan voor een 'Golden Gate-brugverbinding' over het IJmeer. Zij spoort de Tweede Kamer aan om een keuze te maken uit drie andere oplossingen voor de fileproblemen tussen Almere en Amsterdam.
Dat blijkt uit een brief van Peijs woensdag aan de Kamer. Ze is bang dat Almere weigert mee te werken aan de bouw van 60.000 extra woningen, zoals het kabinet wil, als er niet snel een besluit wordt genomen.
,,Om te zorgen dat de aanleg van infrastructuur gelijke tred houdt met de woningbouwopgave van Almere, kan dus beter eerst een keuze tussen de drie hoofdalternatieven worden gemaakt en vervolgens pas over de IJmeerverbinding'', aldus Peijs.
VVD-verkeerswoordvoerder Pieter Hofstra wil een kilometerslange brugverbinding over het IJmeer voor auto's en openbaar vervoer combineren met aanpassingen van wegen (A1, A6 en A10). Een nieuwe, ondertunnelde snelweg langs het Naardermeer is dan niet meer nodig.
Daarmee is de politieke steun voor deze omstreden weg, een van de drie oplossingen waarover Peijs in haar brief rept en ook wel bekend als het Verbindingsalternatief, nihil.
Daarmee beperkt de Kamer eigenlijk de keuze tot twee varianten: het Stroomlijnalternatief met verbreding/overkapping van de A9 (Gaasperdammerweg) en aanpassingen van de A1, A10 Oost en A6, of alleen aanpassingen van deze laaste drie snelwegen. Het Centraal Planbureau (CPB) bepleitte onlangs deze laatste tussenoplossing, omdat die relatief goedkoop is en omdat die een oplossing biedt voor de grootste knelpunten.
Maar minister Peijs wijst op een minpuntje. Deze optie zorgt voor een slechtere doorstroming van verkeer op de A9 en extra files op de A1. Daarmee wordt niet voldaan aan doelstellingen uit de Nota Mobiliteit, de door de Kamer omarmde verkeersplannen voor de lange termijn.
De Hiswa opperde woensdag nog een andere variant. De brancheorganisatie voor ondernemers in de watersportindustrie wijst de brug van de VVD af, omdat het open karakter van het grootste aaneengesloten watergebied dan wordt aangetast. De organisatie ziet meer heil in een tunnel onder het IJmeer, ,,de beste en meest duurzame oplossing''. Over de kosten van een dergelijke keuze rept de Hiswa niet.
De Tweede Kamer bespreekt in principe later deze maand de plannen voor de verbinding Schiphol-Amsterdam-Almere met de minister.
Bron: ANP