'Overheidsbeleid is T-Ford van duurzaam inkopen'
• 19-10-2010
• leestijd 2 minuten
Het huidige overheidsbeleid is de T-Ford van duurzaam inkopen. Deze stelling had ik willen verdedigen op het congres van de Vereniging van Milieuprofessionals in Den Bosch. De geplande paneldiscussie met inkopers en marketeers ging jammer genoeg niet door, maar wie digitaal op deze stelling wil reageren is van harte welkom!
De T-Ford werd geproduceerd van 1908 tot 1927. Technisch was het karretje niet bijzonder geavanceerd, maar op andere aspecten was de T-Ford een belangrijke stap voorwaarts in de automobieltechnologie. Het was een van de eerste auto’s die aan de lopende band geproduceerd werd, waardoor de consumentenprijs in de loop der jaren daalde van $ 850 tot niet meer dan $ 290. Daarmee werd het bezit van een Ford voor een grote groep mensen bereikbaar. De auto werd het vervoermiddel van de massa.
Navolging
Met de criteria voor duurzaam inkopen zou het weleens dezelfde kant op kunnen gaan. Deskundigen op het gebied van duurzaamheid zijn niet bepaald onder de indruk van het ambitieniveau van de criteria, maar in de vijf jaar dat ze nu beschikbaar zijn vinden ze steeds meer navolging. Het toepassen van de criteria is voor iedere inkoper haalbaar, zowel bij overheden als in het bedrijfsleven.
Vaak wordt beweerd dat Henry Ford zei dat ‘een T-Ford in iedere kleur beschikbaar is, als het maar zwart is’, maar dat is niet helemaal waar. Tot 1914 was hij in tal van kleuren te koop. Ook was het niet ongebruikelijk dat automobilisten meteen na de aanschaf van hun Ford aan het ding begonnen te sleutelen om hem beter te laten aansluiten op hun eigen wensen. Er zijn T-Fords die werden verbouwd tot landbouwtrekker, aandrijfeenheid voor machines, sneeuwmobiel, railvoertuig en zelfs tot rijdende kerk.
Opvoeren
Mijn advies zou zijn om op dezelfde manier om te gaan met de ‘officiële’ criteria voor duurzaam inkopen: download ze gratis en bouw ze om naar eigen smaak en inzicht. Sloop de onderdelen eraf die je in de weg zitten, voeg accessoires toe als je daar zin in hebt en wees niet bang om de boel een beetje op te voeren. De criteria zijn niet heilig, het zijn gebruiksmiddelen, net als de T-Ford.
Wie de T-Ford te gewoontjes vindt mag ook zelf iets in elkaar zitten of zich baseren op wat geavanceerdere basismodellen. Toen de T-Ford gebouwd werd, reed in Europa bijvoorbeeld de Renault 40CV rond. Die reed in 1925 al 178 km/u, toen een record.
Jos Reinhoudt
BECO
Bron: Duurzaamnieuws