Organisaties pleiten voor elektrische auto
• 02-06-2015
• leestijd 2 minuten
Het moet financieel aantrekkelijker worden om in volledig elektrische auto's te rijden. Tegelijk moet de aanschaf van hybride auto's, die zowel elektrisch als op een verbrandingsmotor rijden, uiteindelijk juist minder voordelig worden gemaakt. Daarvoor pleiten de autobranche, belangenorganisaties en de milieubeweging in een plan dat zij gezamenlijk hebben opgesteld en maandag naar de Tweede Kamer en het kabinet hebben gestuurd.
Maatschappelijke coalitie
Het gaat om een 'brede maatschappelijke coalitie' van ANWB, Bovag, RAI Vereniging, autoleasemaatschappijen en de vereniging Natuur & Milieu. Ze willen dat straks voor leaserijders met een hybride auto net zo veel bijtelling geldt als voor wie rijdt in een benzine- of dieselauto. Vanaf 2020 zou de aanschaf van deze semi-elektrische auto's niet meer moeten worden gestimuleerd.
Subsidie en vrijstelling wegenbelasting
Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu, pleit voor de volledig elektrische auto. "We maken elektrisch rijden aantrekkelijk voor de consument. Dat doen we met een nieuw op te richten Fonds van 250 miljoen per jaar, met blijvend lage bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting voor de volledig elektrische auto."
Twee tarieven
De gewijzigde autobelastingen moeten in 2017 ingaan. In plaats van de huidige vijf tarieven zouden dan nog maar twee bijtellingstarieven gelden: laag (7 procent) voor een volledig elektrische auto van de zaak en een hoog tarief (20 of 21 procent) voor alle andere auto's.
Voor zomerreces
Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën werkt al aan een nieuwe autobrief, die hij voor het zomerreces naar de Kamer wil sturen. Volgens zijn woordvoerder wordt het initiatief van de coalitie gewaardeerd en zal dat serieus worden bekeken. Wiebes had al eerder aangegeven dat hij ook toe wil naar een eenvoudiger systeem voor de autobelastingen.
Bron: ANP en
Natuur&Milieu