Orang-oetan flashmob op de Nieuwmarkt
• 30-03-2010
• leestijd 1 minuten
Ruim 70 vrijwilligers van Greenpeace verrasten de Amsterdamse Nieuwmarkt afgelopen zaterdag met een apen-flashmob. Daarmee vroegen ze aandacht voor de orang-oetans in Indonesië, die door de uitbreiding van palmolieplantages met uitsterven bedreigd worden.
Palmolie is een plantaardige olie die voorkomt in tweederde van alle producten in de supermarkt, onder meer in KitKat van Neslé. Greenpeace is niet tegen de productie en het gebruik van palmolie, maar wil een stop op de kap van oerbossen voor de aanleg van plantages. Het Brits-Nederlandse Unilever gaf het goede voorbeeld en heeft vorig jaar wél het contract met Sinar Mas opgezegd.
Volgens de Verenigde Naties zal 98 procent van de orang-oetanleefgebieden binnen twaalf jaar zijn verwoest, als er geen maatregelen worden genomen. De oprukkende palmolieplantages zijn de belangrijkste bedreiging van de mensapen. Alleen al in 2006 vonden zestienhonderd orang-oetans de dood door de kaalkap van hun leefomgeving en confrontaties met plantagemedewerkers.