Openbaarmaking bedrijven die te veel landbouwgif gebruiken
• 01-03-2006
• leestijd 2 minuten
© giftig chemisch appels fruit landbouw
Milieudefensie is blij met het besluit van de overheid om de namen van bedrijven die groente en fruit met te veel landbouwgif verkopen openbaar te maken. In het kader van de campagne Weet Wat Je Eet heeft Milieudefensie hier samen met Natuur en Milieu en consumentenorganisatie Goede Waar & Co jarenlang campagne voor gevoerd. En met succes, zo blijkt nu.
Twee jaar geleden deden de organisaties van Weet wat je eet samen met 7000 burgers een beroep op de wet Openbaarheid van bestuur om de namen van bedrijven die de Warenwet overtreden boven water te krijgen. Landbouwminister Veerman heeft dit beroep destijds afgewezen omdat de voordelen van openbaarmaking voor het publieke belang niet op zouden wegen tegen de bedrijfseconomische gevolgen daarvan. Nu schrijft de Minister echter aan de Tweede Kamer dat onderzoek aangeeft dat ’89 procent van de bevraagde consumenten voorstander van openbaarmaking is’ en dat ‘openbaarmaking weinig negatieve gevolgen lijkt te hebben voor de handel, maar hieraan juist kansen biedt.’
Het bekendmaken van bedrijven die de wet overtreden is een goede stap, maar het is pas een eerste stap, stelt Milieudefensie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de huidige wettelijke normen onvoldoende rekening houden met de extra gevoeligheid van jonge en nog ongeboren kinderen en de combinatie van meerdere bestrijdingsmiddelen. De overheid onderzoekt momenteel de mogelijkheid voor speciale kindernormen. Vooruitlopend hierop kunnen supermarkten maatregelen nemen om middelen die wetenschappelijk gezien ter discussie staan niet meer toe te staan. Een aantal grote supermarktketens in Groot-Brittannië en Duitsland geven al het goede voorbeeld. Milieudefensie hoopt dat Nederlandse ketens hun voorbeeld volgen.