Onvoldoende voor 'Roetfilterconvenant bestelbusjes'
• 22-01-2009
• leestijd 3 minuten
Het convenant 'Fijnstofuitstoot bestelwagens' dat morgen ondertekend wordt lijkt een stap in de goede richting, maar is absoluut onvoldoende om daadwerkelijk de luchtkwaliteit te verbeteren. Milieudefensie is blij dat het bedrijfsleven erkent een verantwoordelijkheid te hebben als het om luchtkwaliteit gaat, maar mist echte maatregelen en beleid.
Met het nu voorliggende convenant zegt het bedrijfsleven toe bestelbusjes versneld van roetfilters te voorzien. Helaas hebben de afspraken alleen betrekking op nieuwe voertuigen en niet op het wagenpark in zijn geheel. De omloopsnelheid van bestelbusjes is vaak lager dan die van het zware lange afstandsverkeer en er rijden dan ook zeer veel oude en vuile busjes rond. Juist daarom was, wat Milieudefensie betreft, een extra stimulans op zijn plaats geweest. Dat Bovag en RAI beloven om vanaf 2012 alleen nog maar busjes met roetfilter te willen verkopen is vreemd, aangezien de Euronorm die dit vanzelf noodzakelijk maakt, al per september 2010 in werking gaat. Campagneleider Meta Meijer: “De autobranche wil gewoon nog wat tijd om van haar oude en vuile voorraad af te komen en én passant wat subsidies op te strijken. Dat wordt nu gepresenteerd als een grote stap voorwaarts.”
Om de luchtkwaliteit te verbeteren, is het volgens Milieudefensie nodig om de Milieuzones voor bestelwagens van toepassing te laten zijn en die regel streng te handhaven. Door sterk vervuilende voertuigen uit de steden te weren worden ondernemers gedwongen hun wagenpark te verschonen. Meta Meijer: “Je moet zowel duwen als trekken. Subsidies zijn niet genoeg, er moet ook een dwingende noodzaak gecreëerd worden om het wagenpark te verschonen. Ons onderzoek naar de zware vrachtwagens in de Milieuzones heeft dat wel getoond.” Afgelopen donderdag heeft Minister Eurlings beloofd haast te maken met de noodzakelijke kentekenregistraties voor bestelbusjes. Als iedereen zich aan de afspraken houdt kunnen de eerste Milieuzones voor lichtere voertuigen over een jaar in werking treden.
Bron: Milieudefensie
Het ministerie van VROM subsidieert de overstap naar zo'n schoon wagenpark met een bedrag van 51 miljoen euro, aldus een woordvoerder.
Er rijden in Nederland 900.000 bestelauto's rond die voornamelijk op diesel rijden; tot nu toe komen er jaarlijks ongeveer 90.000 bij. Als het lukt die te vergroenen, maken we een enorme klap, zei vorige week Cramer in een debat in de Tweede Kamer over de zogenoemde milieuzones. Tot nu toe bestaat er alleen een regeling om vrachtwagens te voorzien van roetfilters.
Een derde van de bestelauto's heeft momenteel een ingebouwd roetfilter. Het bedrijfsleven heeft zich verplicht om dat in mei van dit jaar tot de helft te hebben verhoogd.
GroenLinks-Kamerlid Kees Vendrik wil een stok achter de deur voor achterblijvers en wil ook milieuzones, waarmee trucks uit binnensteden kunnen worden geweerd, voor vieze bestelwagens. Bedrijven treuzelen volgens hem met een akkoord daarover, omdat ze meer geld willen voor een sloopregeling.
Ook nieuwe kampeerwagens, in de afgelopen jaren steeds populairder, moeten vanaf 2012 een roetfilter hebben. De Nederlandse Kampeerauto Club ondertekent donderdag ook het convenant.
Met dit akkoord willen de ondernemers de introductie van een nieuwe fijnstoftax op dieselauto's voorkomen. Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) probeerde vorig jaar de verkoop van vervuilende auto's te voorkomen door de bpm- of aanschafbelasting te verhogen. Bovag en RAI vochten die maatregel met succes aan voor de rechter. Er loopt daarover nu een procedure bij de Hoge Raad, aangespannen door De Jager.
Bron: ANP