Op 9 juli onthult Forze, het waterstof-raceteam van de TU Delft, hun waterstof-racewagen op het Spuiplein in Den Haag. Met deze wagen debuteren de Delftse studenten volgende week in Formula Student, een wereldwijde competitie onder 500 universiteiten.
Waterstof
“We zijn het eerste team in deze wereldwijde competitie dat zal racen met een waterstof brandstofcel, dat is een enorme technische uitdaging in een racewagen”, aldus teamchef Wouter Krul. De brandstofcel zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit. Zolang de waterstof op een groene manier wordt opgewekt is de enige uitstoot die bij deze reactie plaatsvindt zuiver water. “Net als met onze waterstofkarts willen we laten zien wat de potentie van waterstof als duurzame brandstof is”, legt Krul uit.
Eerste meters
De Delftse waterstofauto, de Forze IV, maakt zaterdag zijn eerste meters. Het Spuiplein is dan omgetoverd in een circuit waar Denis Donkervoort, racend in de groene wagen, het publiek trakteert op een show vol burnouts en donuts.
Forze IV: primeur
De auto is voor de Formula Student wedstrijd op het circuit van Silverstone in Engeland ontworpen. “Er bestaat nog geen racewagen van dit formaat die racet op een waterstofbrandstofcel. We hebben op 9 juli dus een echte primeur”, vertelt Wouter Krul, “De waterstof auto heeft een maximale snelheid van 120 km/u en trekt net zo snel op als een Porsche”.
Brandstofcel
Het team, bestaande uit ruim 50 studenten, heeft drie jaar ervaring met het ontwerpen en bouwen van waterstofauto’s. Waar de afgelopen jaren de auto steeds was gebaseerd op een super kart, heeft het team dit jaar besloten de volgende stap te zetten en een meer volwassen racewagen te ontwikkelen. De nieuwe auto is groter, heeft een complexe wielophanging en bevat een door de studenten zelf ontwikkeld brandstofcelsysteem. Dit systeem zorgt voor het benodigde racevermogen en is het kloppend hart van de racewagen.