Ongelukkige vleesadvertentie verrast Vogelbescherming
• 12-05-2020
• leestijd 1 minuten
© Andries van Wieren
Afgelopen zondag kwamen er op onze redactie berichten binnen over een vreemde advertentie van supermarktketen Poiesz. Deze supermarktketen, voornamelijk actief in Friesland, adverteerde met hamburgers en worsten waarbij 10 cent naar het goede doel zou gaan en consument dus ‘de natuur in het noorden blij zou maken’.
De advertentie van de eeuw
Op twitter werd het meteen de ‘advertentie van de eeuw’ genoemd, en buitelden reacties over elkaar heen. 10 cent per kilo vlees zou lang niet voldoende zijn, de productie ervan brengt namelijk wereldwijd leefgebieden van onder onder andere weidevogels in gevaar. “Greenwashing voor de achterlijksten” en “Ter bescherming van de slavink?” werd er honend gereageerd.
Reactie vogelbescherming
Zondag vroegen we meteen reactie van de Vogelbescherming. Die waren niet op de hoogte van de advertentie en vinden ook dat er een verkeerde indruk wordt gewekt. Ze ontvangen namelijk geen donaties via deze advertentie, die gaan naar een fonds van het zuivelmerk Weide Weelde. Vogelbescherming is alleen betrokken bij het beoordelen van de projecten die door dit fonds worden gefinancierd. Ook vinden ze het ‘extra pijnlijk’ dat er wordt gestunt met vleesproducten waaraan ze hun naam niet willen verbinden.
Supermarktketen Poiesz heeft inmiddels excuses aangeboden.
Bron: Vogelbescherming