Ondanks verzet gaat Kabinet toch door met Lelystad Airport
15-05-2020
• leestijd 2 minuten
© Bron: Pixabay
Het kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop voor Schiphol, ook nu het door de coronacrisis veel langer kan duren voordat de luchthaven weer aan zijn maximale aantal vluchten komt. Uiteindelijk wil iedereen toch weer met het vliegtuig op vakantie en is het vliegveld in de Flevopolder alsnog nodig, denkt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).
'Luchtvaart zal blijven groeien'
Voorgaande crises hebben geleerd dat de luchtvaart altijd weer opkrabbelt, verwacht Van Nieuwenhuizen. In de luchtvaartnota, die de kaders schetst voor de ontwikkeling van het vliegverkeer in de jaren tot en met 2050, wordt dan ook nog steeds gerekend op groei. Die wordt wel, zoals de minister al eerder bij herhaling liet weten, afhankelijk van verdere verduurzaming en beperking van de geluidsoverlast rond luchthavens.
Rekening houdend met de milieu- en klimaatdoelen waaraan de luchtvaartbranche moet voldoen, en met de verwachte technologische ontwikkelingen, wordt de groeiruimte voor de gehele Nederlandse luchtvaart geschat op 1 tot 1,5 procent per jaar. Maar Van Nieuwenhuizen benadrukt dat dit voorlopig niet aan de orde is, nu luchthavens door de coronacrisis vrijwel uitgestorven zijn en het kabinet miljarden moet uittrekken om KLM te redden.
Vakantievluchten
Eerder was al duidelijk dat Schiphol met de huidige infrastructuur niet meer dan 540.000 vluchten per jaar veilig kan afhandelen. Die ruimte moet vooral worden benut voor verbindingen die belangrijk zijn voor de concurrentiekracht van de Nederlandse economie. Het gaat dan vooral om verre vluchten, maar ook om Europese routes die onontbeerlijk zijn om dat intercontinentale netwerk in stand te kunnen houden.
Vakantievluchten moeten uiteindelijk verkassen naar Lelystad Airport, houdt Van Nieuwenhuizen vol, al moet het voor kortere afstanden ook aantrekkelijker worden gemaakt om de trein of bus te pakken. In de Tweede Kamer stuit de opening van die luchthaven voor commercieel verkeer op veel verzet. Niet alleen de linkse oppositie, maar ook de coalitiepartijen D66 en ChristenUnie zijn erg kritisch.
Reactie Milieuorganisaties
De grote milieuorganisaties zijn zeer teleurgesteld over de luchtvaartnota. Natuur & Milieu, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Milieudefensie noemen het "stuitend" dat Van Nieuwenhuizen amper grenzen stelt aan de luchtvaart en de sector toestemming geeft tot 2050 met duizenden vluchten per jaar te groeien.
Het kabinet blijft de luchtvaart ontslaan van haar verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis, stellen de milieuorganisaties in een persverklaring. "Onbegrijpelijk en in strijd met de opdracht. De Tweede Kamer zou hier geen genoegen mee moeten nemen."
Terwijl alle andere sectoren in Nederland hun gezamenlijke uitstoot in 2030 moeten halveren, ziet de milieubeweging met grote frustratie dat het kabinet de luchtvaartsector toestaat om in 2030 nog ruim twee keer zoveel CO2 uit te stoten als in 1990. "Met deze nota houdt het de uitzonderingspositie van de sector, die ook al bijna geen belasting betaalt, in stand."
Bron: ANP