Babyvoedingfabrikant Olvarit heeft Wakker Dier laten weten dat zij uiterlijk medio 2015 alleen nog varkensvlees gebruikt dat wordt geproduceerd volgens de welzijnseisen van één ster Beter Leven van de Dierenbescherming. Olvarit: “Als babyvoedingfabrikant besteden wij de grootste zorg aan de kwaliteit en veiligheid van onze producten, dierenwelzijn is daar onderdeel van”.
Ook in de campagne ‘stop de plofkip’ behoorde Olvarit tot de eerste omschakelaars. Met de varkenscampagne wil Wakker Dier het welzijn van varkens verbeteren. Supermarkten hebben vorig jaar al aangegeven vanaf 2015 alleen nog vlees te verkopen van varkens met een beter leven. Wakker Dier gaat achterlopende bedrijven aansporen om dit ook te doen. Met dit eerste voorbeeld verwacht Wakker Dier dat andere fabrikanten niet lang achter zullen blijven.
Het leven van een vleesvarken
Wakker Dier is dit jaar gestart met een nieuwe landelijke campagne voor een beter leven voor varkens. Dit is hard nodig, want het welzijn van de Nederlandse varkens is ver onder de maat. Ze zitten hun leven lang binnen, op betonnen vloeren besmeurd met poep. De luchtkwaliteit in de afgesloten stallen is zo slecht dat tot wel 50 procent van de varkens last krijgt van ademhalingsproblemen. Een deel van de dieren krijgt maagzweren door de stress, omdat ze op geen enkele manier hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen. De intelligente en speelse dieren vervelen zich en zijn zo gefrustreerd, dat ze elkaar in de staart bijten. Uit voorzorg wordt daarom de krulstaart met een gloeiend heet mes onverdoofd afgesneden als ze slechts een paar dagen oud zijn.
De campagne van Wakker Dier
Afgelopen januari is Wakker Dier gestart met de nieuwe varkenscampagne. Met deze campagne wil Wakker Dier bereiken dat varkensvlees met één ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming de nieuwe ondergrens wordt in Nederland. Dit is kleine maar belangrijke stap voor de miljoenen varkens in ons land. Varkens met één ster krijgen onder andere 25 procent meer ruimte en meer afleidingsmateriaal. Supermarkten hebben deze stap al gezet. Alle Nederlandse supermarkten verkopen vanaf 2015 alleen nog vers varkensvlees dat voldoet aan de welzijnseisen van één ster Beter Leven. Albert Heijn, DEEN en Plus doen dit nu al. Tijdens de campagne spreekt Wakker Dier bedrijven die achterlopen publiekelijk aan. Daarnaast wil Wakker Dier varkensvlees met twee of drie Beter Leven sterren meer onder de aandacht brengen. Dit vlees is afkomstig van varkens die leven op stro, naar buiten mogen, vrij kunnen bewegen en spelen, en hun mooie krulstaart mogen houden.