Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Nuon en Philips steunen de eerste Nacht van de Nacht

  •  
21-06-2005
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_119233.jpg
Nuon en Philips hebben vandaag met Natuur en Milieu en de 12 provinciale Milieufederaties in Almere een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om zich in te zetten voor het behoud van donkere nachten in Nederland. 
De ondertekening vond plaats tijdens de presentatie van het programma van de eerste Nacht van de Nacht in Nederland op 29 oktober 2005. De natuur- en milieuorganisaties organiseren door het hele land diverse activiteiten om de schoonheid van de nacht te ervaren. In en om Almere vindt het centrale festival van de Nacht van de Nacht plaats. De Nacht van de Nacht is het sluitstuk van de campagne Laat het donker donker.
Nuon, Philips en de overige partners hebben tijdens de ondertekening toegelicht waarom zij de campagne en het festival van Natuur en Milieu en de 12 provinciale Milieufederaties, steunen.
Voor Philips behoort het verminderen van de overlast door verlichting bij het duurzaam onderne-men. ‘Alle marktpartners van Philips zijn betrokken bij deze campagne zodat wij bij het ontwikke-len van onze verlichtingsoplossingen een bijdrage kunnen leveren aan een betere verlichting waar het nodig is’, verduidelijkte Jaap Schlejen, vice-president/Marketing Manager Luminaires Europa.
Nuon voert een actief beleid om de energievoorziening te verduurzamen. Energiebesparing is hier een onderdeel van. Nuon ondersteunt de campagne van de milieuorganisaties omdat ze volgens Wilfred Elleveld, directeur van Nuon-dochter Dynamicom, Nederlanders bewust maakt van lichtver-vuiling. ‘Wij willen energiebesparende oplossingen aandragen.’
De gemeente Almere ondersteunt de campagne door als gastheer op te treden voor het festival Nacht van de Nacht. Almere wil de organisatie facilitair bijstaan en met andere instanties, waaron-der de provincie Flevoland, helpen bij het leggen van contacten met mogelijke sponsors en andere ondersteuners.
De organisaties roepen zoveel mogelijk gemeenten en bedrijven op 29 oktober mee te doen aan de Nacht van de Nacht. ‘Iedereen die wil kan bij de campagne aanhaken’, stelt Mirjam de Rijk alge-meen directeur van Natuur en Milieu. Doel van de campagne Laat het donker donker is om de oer-kwaliteit duisternis te beschermen en lichthinder tegen te gaan. Steeds meer mensen en dieren ondervinden last van lichthinder. Natuur en Milieu en de provinciale Milieufederaties onthulden vandaag tevens de mascotte van de campagne: een uil met een zonnebril die in oktober in heel Nederland op zal duiken.
Meer informatie over de campagne is te vinden op de website www.laathetdonkerdonker.nl .
 
Bron: Stichting Natuur en Milieu

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor