Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

'Normen op de schop voor verdere groei Schiphol'

  •  
30-06-2005
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
54 keer bekeken
  •  
vv_newsimg_120288.jpg
Schiphol moet de ruimte krijgen om verder te groeien. Het hele systeem van geluids-, milieu- en veiligheidsnormen moet daarvoor worden vernieuwd. Het huidige stelsel voldoet niet, schrijft de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een advies aan staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.
Volgens deze toekomstvisie van de Raad, een belangrijk adviesorgaan van het kabinet, verdraagt de economische betekenis van een grote luchthaven ('hub') als Schiphol ,,geen sterke remming van de groei, ook als dit mogelijk (tijdelijk of permanent) extra hinder veroorzaakt''. De beschikbare capaciteit om de komende jaren al door te groeien naar 600.000 tot 700.000 vluchten per jaar (tegen 403.000 in 2004) kan Schiphol ,,echter niet volledig benutten omdat het in een dwangbuis van normen zit''.
De raad doet enkele aanbevelingen (,,ingrediënten'') voor zo'n nieuw normenstelsel. Zo zou in een 'ruimtelijke reserveringszone' rond de luchthaven, om extra geluidsshinder te voorkomen, geen nieuwe woningen mogen worden gebouwd. Vliegroutes moeten maximaal worden gebundeld, in plaats van te laten uitwaaieren zoals nu. Vertrek- en aankomstroutes moeten worden gecombineerd en langer (15-20 kilometer) in een rechte lijn in het verlengde van de banen worden doorgetrokken. Daaraan zitten voor- en nadelen. Veel meer mensen zullen minder overlast krijgen, maar een beperkt aantal minder mensen zullen ,,voorspelbaar meer overlast krijgen''. Dit kan aanleiding zijn om delen van woonkernen te slopen, aldus de Raad in het advies ,,Vluchten kan niet meer...''. Aantallen en locaties voor sloop noemt het orgaan niet.
Staatssecretaris Schultz neemt het stuk donderdag in ontvangst. Zij wil er niet inhoudelijk op reageren zolang de evaluatie van het Schipholbeleid loopt. Daarvoor liggen er al zestig verbetervoorstellen, aldus ahar woordvoerder.
Zo presenteerde begin deze week de luchthavensector, waaronder Schiphol en KLM, haar een soortgelijk document dat aanpassing van de huidige regels en voorschriften bepleit. Dit pakket regels ligt vast in de Luchtvaartwet uit 2002, die momenteel wordt doorgelicht door Verkeer en Waterstaat. Andere partijen kunnen hun steentje bijdragen. Het eindrapport moet in februari 2006 klaar zijn en met verbetervoorstellen aan de Tweede Kamer voorgelegd.
De publicatie van een tweede Schipholadvies is echter koren op de molen voor PvdA-Tweede-Kamerlid Duivesteijn. Volgens hem is het stuk van de Raad des te meer reden voor uitstel van de deze week voorziene stemming over de kabinetsplannen voor een (gedeeltelijke) privatisering van de nationale luchthaven. Hij vindt het ,,stuitend'' om een besluit te nemen terwijl er twee belangrijke rapporten liggen voor een nieuw Schipholbeleid. Die moet de Kamer eerst bespreken om inzicht te hebben in de consequenties daarvan. Pas daarna kan ze beslissen of de privatisering moet doorgaan, aldus het Kamerlid. Schultz reageert donderdag.
De Raad voor Verkeer en Waterstaat blikt ook verder vooruit en wil weer de aanleg van een luchthaven in zee laten onderzoeken. Ervan uitgaande dat de groei van de luchtvaart na 2020 gewoon doorgaat en de technologie tekortschiet om die ontwikkeling met minder of evenveel hinder mogelijk te maken, oppert de Raad om een eerder stopgezette studie naar de haalbaarheid van zo'n luchthaven af te maken.
Milieudefensie zegt 'perplex' te zijn. ,,Onvoorstelbaar'' en ,,een schoffering van alle omwonenden van Schiphol,'' zo kwalificeert Joris Wijnhoven, campagneleider Verkeer. ,,Het is arrogantie ten top. De omwonenden van Schiphol worden vogelvrij verklaard, terwijl de kranten volstaan met alarmerende berichten over vieze lucht. De aarde warmt in hoog tempo op, mensen slapen niet, kinderen hebben leerproblemen en tóch mag Schiphol doorgroeien.''
Met de nieuwe 'prijsvechterspier' worden opnieuw meer vliegbewegingen vanaf Schiphol mogelijk, met dus onvermijdelijk ook méér uitstoot van vervuilende stoffen door vliegtuigen, klaagt Mileudefensie. ,,De auto's waarmee passagier en bezoekers van en naar de luchthaven reizen , leveren ook een aanzienlijke bijdrage aan de luchtvervuiling. Op de plek waar de prijsvechterspier komt, worden de normen voor stikstofdioxide en fijn stof nú al flink overschreden.''
Bron: ANP

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor