Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Nog meer kledingmerken stoppen met gif

  •  
21-11-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Kleding.jpg
Naast Adidas, H&M, Nike en Puma gaan ook C&A en het Chinese sportkledingmerk Li-Ning gifvrij produceren. Greenpeace voerde maandenlang  campagne om de bedrijven onder druk te zetten te stoppen met het lozen van giftig afvalwater. Li-Ning is het eerste Chinese merk dat zich committeert aan verduurzaming van de productie. “Eindelijk een bedrijf dat zijn nek uit steekt en gif als een gevaar ziet voor China, in een land waar het lozen van giftig afvalwater dag en nacht doorgaat”, zegt Ilze Smit van Greenpeace.
Waterkwaliteit
Greenpeace vindt de Joint Roadmap die door de kledingmerken is gepubliceerd een goede stap voorwaarts. Nu is het tijd om de mooie woorden om te zetten in actie. “De merken moeten uitleggen hoe en wanneer ze de uitstoot van gevaarlijke chemicaliën gaan stoppen. Ook willen we dat de bedrijven transparanter worden en informatie over de vervuiling uit hun fabrieken gaan publiceren”, stelt Ilze Smit. Greenpeace vindt dat de lokale bevolking het recht heeft om te weten wat voor giftige stoffen in het water in hun omgeving wordt geloosd. Ook kan het publiek dan snel en gemakkelijk de voortgang van de kledingmerken beoordelen. “Met de ergste chemicaliën moeten ze natuurlijk gelijk stoppen. Uiteindelijk willen we dat helemaal geen gevaarlijke chemicaliën meer worden uitgestoten, niet door deze en ook niet door vele andere kledingmerken. Alleen dan kan de waterkwaliteit in China verbeteren.”
Lijst van beperkte stoffen
In de verklaring van C&A staan ambitieuze doelen om al in 2012 te publiceren wat zij in het water lozen. Ook Li-Ning legde zich vast om hun eerste lijst van beperkte stoffen online te publiceren.
Bron: Greenpeace
Foto (cc) Carolien Coenen

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor