Vanaf dinsdag 1 juli is het bij wet verboden om papegaaien en parkieten op te jonge leeftijd bij hun ouders weg te halen en met de hand groot te brengen. In het nieuwe ‘Besluit houders van dieren’ is nu per soort vastgelegd na welke periode de jongen wél van hun ouders mogen worden gescheiden. De nieuwe wet houdt dat in dat babypagegaaien en –parkieten minimaal zo lang bij de ouders moeten blijven totdat ze volledig zelfstandig kunnen eten en daarvoor niet meer afhankelijk zijn van de ouders. De wet is een succesvol resultaat van een in 2009 begonnen campagne van de Stichting Papegaai en de Adviespraktijk voor Vogels in Meppel.