Nieuwe vrachtwagens besparen energie
• 18-03-2014
• leestijd 1 minuten
© Vrachtwagens zorgen nu nog voor een kwart van de CO2-uitstoot op de weg.
Levensreddend én zuinig. Dat zijn de nieuwe richtlijnen voor de vormgeving van trucks, waar het Europese parlement vandaag mee instemt. Eindelijk wordt aerodynamische vormgeving aan de voorkant van trucks toegestaan, waardoor zeker 7 tot 10% brandstofbesparing per vrachtwagens kan worden gerealiseerd.
Doorbraak na 20 jaar stagnatie
Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu: 'De nieuwe wet betekent een doorbraak in de transportwereld. De ontwikkeling van zuinige vrachtwagens staat al twintig jaar stil, in tegenstelling tot innovatie in de auto-industrie.' Hoewel vrachtwagens drie procent van het wegverkeer uitmaken, komt een kwart van alle CO2-uitstoot op de weg voor hun rekening. Innovatie is dus bittere noodzaak.
Naast energiebesparend is het nieuwe ontwerp van vrachtwagens ook levensreddend. De nieuwe richtlijn omschrijft onder meer grotere cabines waardoor vrachtwagenchauffeurs meer zicht rondom hebben. De nieuwe maatregelen, die per 2022 verplicht zijn voor alle vrachtwagen, moet honderden fatale ongelukken met voetgangers en fietsers voorkomen.
Transportsector aan zet
Het EU-besluit moet nog worden goedgekeurd door alle 28 EU lidstaten. Naar verwachting stemt Nederland voor het besluit. Cruciaal is dat de transportsector de veranderingen ook daadwerkelijk doorvoert en niet terugschrikt van de voorfinanciering die de maatregelen met zich meebrengen.