Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Nieuwe uitdeelactie vleesvervangers

  •  
10-10-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vlees_09.jpg
Werkend Nederland maakt vandaag op grote schaal kennis met vleesvervangers. Iedereen die luncht in een restaurant van Albron kan een gratis satéstokje met ‘kip’ proeven bij de aankoop van een bordje friet. Het satéstokje maakt onderdeel uit van de grootste uitdeelactie ooit, waarin Natuur & Milieu 2 miljoen vleesvervangers uitdeelt. Deze actie, die mede mogelijk gemaakt is door de Nationale Postcode Loterij, is bedoeld om Nederland zoveel mogelijk kennis te laten maken met lekkere alternatieven voor vlees. Natuur & Milieu draagt met deze uitdeelactie bij aan de actie ‘Een dagje zonder vlees’ van Albron, waarin de cateraar allerlei duurzame alternatieven aanbiedt aan hun gasten. 
Kipstuckjes
Het satéstokje, dat vandaag in 500 Albron-restaurants te vinden is, bevat 100% plantaardige kipstuckjes van de Vegetarische Slager. Duizenden Nederlanders maken op deze manier kennis met een plantaardig alternatief voor kip. Selma Hetharia, woordvoerder Nationale Postcode Loterij: ‘Wij streven naar een rechtvaardige en groene wereld. Vleesconsumptie is verantwoordelijk voor 12 procent van de broeikasgassen en voor de productie wordt enorm veel water verbruikt. Het is daarom goed dat Nederland kennis maakt met lekkere alternatieven voor vlees.’
Steeds meer flexitariërs
Minder vlees eten is goed voor de gezondheid, dierenwelzijn en het milieu. Steeds meer mensen zijn flexitariër: iemand die minimaal 1 keer per week het vlees laat staan. Onderzoek van Motivaction toont aan dat 86% van de Nederlanders flexitariër is. Uit ander onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Panelwizard, bleek dat steeds meer Nederlanders kiezen voor een vleesvervanger.Olof van der Gaag, hoofd marketing en campagnes bij Natuur& Milieu: ‘Langzamerhand ontwikkelt Nederland een nieuwe eetcultuur waarin vegetarische en duurzame maaltijden een steeds vanzelfsprekender onderdeel worden van het menu. Steeds meer mensen staan bewust stil bij hun vleesconsumptie. Tot voor kort aten heel weinig mensen vegetarische producten of duurzaam vlees. Gelukkig verandert dit snel.’ Natuur & Milieu helpt mensen graag om de overstap naar minder vlees te maken en voorziet hen van recepten, praktische tips en wijst hen op lekkere alternatieven.
Kookboek
De actie van Natuur & Milieu is een vervolg op eerdere, succesvolle uitdeelacties. In april en mei dit jaar deelde Natuur  & Milieu bijna twee miljoen vleesvervangers uit bij Jumbo Supermarkten. Hiervoor werkte zij samen met de Vegetarische Slager en Vivera. Pierre Wind, ambassadeur van Natuur & Milieu, stelde een kookboek samen, boordevol kooktips en recepten voor de flexitariër. Dit kookboek is inmiddels 20.000 keer gedownload en nog steeds te downloaden. De Nationale Postcode Loterij financiert de uitdeelactie.
Bron: Natuur en Milieu
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor