Niet elke kilometerprijs is goed voor milieu
• 08-02-2008
• leestijd 1 minuten
Nooit maakten meer mensen zich zorgen over klimaatverandering. Tegelijkertijd maken we meer autokilometers dan ooit. De kilometerprijs kan die tegenstelling doorbreken en echt iets doen aan de CO2-uitstoot door het verkeer. Maar niet elke kilometerheffing is goed voor het milieu, stelt directeur Mirjam de Rijk van Stichting Natuur en Milieu.
Allereerst is het van groot belang dat de aanschafbelasting (BPM) deels blijft bestaan. Het is het enige instrument dat de aankoop van slimme, zuinige en kleine auto’s stimuleert. De kilometerprijs stuurt immers alleen op het gebruik van de auto.
Voor het milieusucces van de kilometerheffing is het cruciaal dat de kilometerprijs afhangt van de drukte op de weg en de milieuvervuiling van de auto. Laat de vervuiler flink betalen, terwijl de rijder in een schone en zuinige auto wordt beloond.
Bovendien zou het eerlijk zijn om vrachtauto’s op dezelfde manier te behandelen als personenauto’s. Nu betaalt iemand in een personenauto drie keer zoveel als iemand in een vrachtauto voor de maatschappelijke kosten aan milieuschade, infrastructuur en ongevallen die het wegverkeer veroorzaakt.