Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Niet elke kilometerprijs is goed voor milieu

  •  
08-02-2008
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
tankstation_gas_benzine_waterstof.jpg
Nooit maakten meer mensen zich zorgen over klimaatverandering. Tegelijkertijd maken we meer autokilometers dan ooit. De kilometerprijs kan die tegenstelling doorbreken en echt iets doen aan de CO2-uitstoot door het verkeer. Maar niet elke kilometerheffing is goed voor het milieu, stelt directeur Mirjam de Rijk van Stichting Natuur en Milieu.
Allereerst is het van groot belang dat de aanschafbelasting (BPM) deels blijft bestaan. Het is het enige instrument dat de aankoop van slimme, zuinige en kleine auto’s stimuleert. De kilometerprijs stuurt immers alleen op het gebruik van de auto.
Voor het milieusucces van de kilometerheffing is het cruciaal dat de kilometerprijs afhangt van de drukte op de weg en de milieuvervuiling van de auto. Laat de vervuiler flink betalen, terwijl de rijder in een schone en zuinige auto wordt beloond.
 
Bovendien zou het eerlijk zijn om vrachtauto’s op dezelfde manier te behandelen als personenauto’s. Nu betaalt iemand in een personenauto drie keer zoveel als iemand in een vrachtauto voor de maatschappelijke kosten aan milieuschade, infrastructuur en ongevallen die het wegverkeer veroorzaakt.

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor