Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Negen van de tien willen eten van het seizoen_05_11_2010

  •  
05-11-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_116458.jpg
Negen van de tien mensen (87 procent) zijn bereid om vooral groente en fruit van het seizoen te kiezen. Ze vinden het lekker, goedkoop, beter voor het klimaat en gezonder. Dit blijkt uit het nieuwste onderzoek van bureau GfK in opdracht van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Groente en fruit van het seizoen komen vers van het land.
Bureau GfK legde een panel van duizend mensen de vraag voor waar ze op letten bij het kopen van groente en fruit en of ze rekening willen houden met de klimaatbelasting ervan. Bijna de helft (44 procent) wil ingevlogen groente en fruit laten liggen. Een kwart van de mensen (24 procent) laat groente en fruit uit de verwarmde kas liggen. Een belangrijke reden om niet op deze twee eigenschappen te letten is dat mensen niet weten of een product is ingevlogen of uit de kas komt.
Om de herkomst van groente en fruit beter te herkennen is er nu de Groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Deze helpt bij het maken van een bewuste keuze. De Groente- en fruitkalender geeft met  energielabels aan hoeveel energie het heeft gekost om groente en fruit in de winkel te krijgen. Te veel energieverbruik belast het klimaat. De kalender is verkrijgbaar in verschillende vormen; als minifolder, via internet ( www.milieucentraal.nl/groente-en-fruit ) en als app voor de iPhone.
In samenwerking met supermarktketen DekaMarkt is de minifolder gemaakt die precies in de portemonnee past. Klanten hebben op deze manier altijd de juiste informatie bij de hand om een klimaatbewuste keuze te maken. Per maand zijn vijf veel gegeten soorten groente en vijf soorten fruit gekozen die wat betreft teelt en transport weinig energie hebben gekost.
Bron: Milieu centraal
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor