Nederlandse consument wil meer ‘groene’ vis_08_07_2014
• 08-07-2014
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse consument kiest volgens twee recente studies steeds vaker voor duurzaam gelabelde vis. Bijna 30 procent van de viskopers blijkt inmiddels bekend met het in 2012 geïntroduceerde ASC-keurmerk voor verantwoord gekweekte vis. De ‘Monitor Duurzaam Voedsel 2013’ toont daarnaast dat één op de drie visproducten in de Nederlandse supermarkt nu het ASC-logo dan wel het MSC-keurmerk (voor duurzaam gevangen vis) heeft.
Onderzoek
In een recent in opdracht van de ASC uitgevoerd onderzoek is gekeken in hoeverre viskopers inmiddels bekend zijn met dit ASC-keurmerk en hoe het keurmerk de afgelopen twee jaar het koopgedrag Nederland heeft beïnvloed.
Toename
“De uitkomsten waren heel positief. In de korte tijd dat het keurmerk in Nederland voor producten beschikbaar is, is 29 procent van alle viskopers ermee bekend geraakt. Het ASC-logo straalt ook een breder vertrouwen uit, want 39 procent van de consumenten vond dat het een positieve boodschap over de gecertificeerde vis afgaf,” aldus ASC-directeur Chris Ninnes.
Vertrouwen
Verantwoord gebruik van antibiotica, preventie van verontreiniging vonden de respondenten belangrijk. Ook vonden zij regelmatige kwekerij-inspecties de belangrijkste aspecten om hun vertrouwen in verantwoord gekweekte vis te winnen.