Nederlanders willen schonere auto's
• 22-03-2007
• leestijd 2 minuten
De Nederlandse bevolking maakt zich grote zorgen over het milieu. Luchtvervuiling door het verkeer wordt door 67% van de bevolking gezien als bedreigend voor de gezondheid, zo blijkt uit onderzoek dat de Stichting Autogas Nederland begin maart liet uitvoeren. Tweederde vindt een eventuele verplichting om een milieuvriendelijkere auto aan te schaffen geen probleem. Driekwart vindt dat de luchtkwaliteit beter moet worden, omdat deze als bedreigend voor de gezondheid wordt ervaren. Terwijl nu maar 3% van de automobilisten op autogas rijdt, geeft 33% aan over te willen stappen naar deze milieuvriendelijkere brandstof. Autogas (LPG) is schoner voor het milieu. De uitstoot van CO2 neemt tot 15% af en de C1 van Citroën is zelfs de eerste auto met een autogassysteem die revolutionair door de 100 gram per kilometer barrière breekt. Autogas is daardoor de meest logische brandstof om het milieu te sparen.
De Stichting Autogas Nederland heeft een onderzoek laten uitvoeren over de milieugevoeligheid in ons land. Het blijkt dat de bevolking het milieu belangrijker vindt dan verondersteld mocht worden met zoveel auto's op de weg. Echter, de toestand van het milieu is onder Nederlandse automobilisten wel degelijk reden tot zorg. Slechts 11% maakt zich hierover geen zorgen. De reden waarom men zich zorgen maakt over de toestand van het milieu, is mede omdat men deze als bedreigend voor de gezondheid ervaart. Opvallend is dat diegenen die veel kilometers rijden zich minder ongerust maken over het milieu dan anderen. De industrie en het verkeer worden beschouwd als de grootste milieuvervuilers.
Driekwart van de Nederlanders vindt dat de luchtkwaliteit moet verbeteren en daar worden ook oplossingen voor aangedragen. Zo vindt 82% dat het aandeel 'schone' auto's in Nederland groter moet worden. Ook kan het gebruik van het schonere autogas volgens 60% een behoorlijke verbetering van de luchtkwaliteit opleveren. Bijna iedereen is van mening dat de overheid 'schone' auto's meer zou moeten stimuleren. Maar bij de aanschaf van auto's wordt nog te weinig rekening gehouden met het milieu. Prijs, veiligheid, comfort, verbruik en het merk winnen het nog van het milieu, maar daar tegenover staat, dat als de prijs hetzelfde is, driekwart van de kopers kiest voor de schoonste auto. Ook tegen het verplicht stellen van aankoop van de meest milieuvriendelijke auto (bij geen prijsverschil) heeft tweederde geen enkel bezwaar.