Nederlanders willen minder keurmerken
• 27-11-2014
• leestijd 1 minuten
Zeventig procent van de Nederlanders vindt dat er te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Twee jaar geleden was dat nog 42 procent. Dat blijkt uit een onderzoek dat voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal door Motivaction liet uitvoeren onder bijna 1100 mensen. ´Niet zo verwonderlijk´, zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. ´Alleen al voor eieren zijn er bijna twintig keurmerken en logo’s. En wat is het verschil tussen een ei?´
Wat zegt een keurmerk?
Het aantal keurmerken en logo’s stijgt al jaren, zo blijkt uit de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. Consumenten weten niet meer welke keurmerken zij kunnen vertrouwen. Welk keurmerk geeft de garantie dat je echt een duurzaam product koopt? Van de dertien logo´s en keurmerken voor eieren die aan consumenten werden voorgelegd, was er maar één die een voldoende kreeg: het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming.
Discussie ook in de politiek
Al langere tijd bestaat er onvrede over het woud aan keurmerken. Niet alleen onder burgers. Ook bij het kabinet bestaan zorgen vanuit meerdere beleidsterreinen. En recent zijn in de Kamer voorstellen ingediend om het aantal keurmerken terug te dringen. Diverse partijen, waaronder de WRR bepleiten de ontwikkeling van één overkoepelend keurmerk, bijvoorbeeld in de vorm van een stoplichtensysteem. Deze ontwikkeling kan op grote bijval rekenen: 72 procent van de Nederlanders steunt dit idee. Milieu Centraal zet echter vraagtekens bij de uitvoerbaarheid.
Bron: ANP