Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

'Nederlanders leven op te grote voet'

  •  
15-05-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
60 keer bekeken
  •  
WNF_01.jpg
Als alle wereldburgers hetzelfde zouden consumeren als Nederlanders, dan zijn 3,5 aardbollen nodig. Dit blijkt uit het Living Planet Report 2012. André Kuipers, astronaut en ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds, lanceerde de negende editie in een videoboodschap vanuit het internationale ruimtestation ISS.
Soortenrijkdom
Nederland is door het overmatige consumptiepatroon sterk afhankelijk van import uit andere landen, omdat jaarlijks zes keer zoveel productieve grond gebruikt wordt als binnen de eigen landsgrenzen beschikbaar is. Daarmee legt Nederland een groot beslag op productieve gronden elders in de wereld, ook in lage inkomenslanden. In deze landen is de soortenrijkdom de afgelopen veertig jaar dramatisch afgenomen. De armste en meest kwetsbare landen ‘subsidiëren’ in feite de welvaart in rijke landen.
Kuipers: ‘Oplossingen in huis’
Het Living Planet Report is een tweejaarlijkse publicatie die de staat van de aarde meet aan de hand van trends in soortenrijkdom en in de mate waarin we via onze consumptie beslag leggen op de aarde. André Kuipers: “We hebben de mogelijkheid om de aarde te beschermen. Niet alleen voor onszelf, maar vooral voor de volgende generaties. We hebben de oplossingen in huis. Iedereen kan een bijdrage leveren door het maken van betere keuzes in hoe we besturen, produceren en consumeren. Een betere zorg voor de planeet is in onze handen.”.
Grote druk
De toenemende vraag naar hulpbronnen door een groeiende bevolking legt wereldwijd een grote druk op de verschillende dier- en plantensoorten en bedreigt in de toekomst onze veiligheid, gezondheid en ons welzijn. Het Living Planet Report laat zien dat de mondiale soortenrijkdom tussen 1970 en 2008 met bijna 30% is afgenomen. In de tropen zelfs met 61%. Tegelijkertijd is ons beslag op de aarde, de ecologische voetafdruk, toegenomen. De aarde heeft anderhalf jaar de tijd nodig om duurzaam te produceren wat we in 1 jaar gebruiken. We teren kortom in op onze reserves.
Bewust
“Roofbouw is niet alleen onverantwoord, maar anno 2012 ook volstrekt onnodig. We moeten de komende verkiezingen in Nederland aangrijpen om politici aan te sporen slimmere, groene, keuzes te maken voor de toekomst. De aarde biedt voldoende voedsel, water en energie als bedrijven, overheden en consumenten bewust kiezen voor duurzame, hernieuwbare energie en groene producten,” aldus Johan van de Gronden, directeur van het WNF.
Iedereen
In het rapport staan aanbevelingen om het tij te keren. Van de Gronden: “Iedereen kan een bijdrage leveren, door minder en anders te consumeren en producten links te laten liggen die een verwoestende uitwerking hebben op natuur en milieu.”.
Verklein je voetafdruk
Een paar wijzigingen in het consumptiepatroon van mensen in hoge inkomenslanden verkleint al de mondiale voetafdruk. Als hulpmiddel lanceert het WNF vandaag een nieuwe versie van de Voetafdruktest. De vorige online test, uit 2008, is jaarlijks door ruim 50.000 mensen gedaan. De grootte van de voetafdruk wordt bepaald aan de hand van 23 vragen, verdeeld in vier categorieën: wonen, voedsel, lifestyle en transport. In de nieuwe versie is een aantal aanvullingen opgenomen, zoals vragen over het gebruik van papier en privé en zakelijk autogebruik. Dit maakt de uitslag nauwkeuriger. Afhankelijk van de uitslag worden per categorie tips gegeven om de voetafdruk te verkleinen. Kijk op: www.wnf.nl/voetafdruktest
Rio+20
De lancering van het rapport is ruim een maand voor de Conferentie voor Duurzame Ontwikkeling in Rio de Janeiro (Rio +20). Met de duurzame oplossingsrichtingen uit het rapport in de hand is dit volgens WNF een uitgelezen kans voor de wereldleiders om zich verder te committeren aan duurzame ontwikkeling.
Bron: WNF

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor