Nederland nog steeds minder milieubewust dan rest Europa
• 11-01-2011
• leestijd 2 minuten
Nederland was in 2010 iets meer bereid zich in te spannen voor een beter milieu, maar loopt qua milieubewustzijn nog ver achter bij de rest van Europa. Dit blijkt uit de resultaten van een jaarlijks onderzoek van pr/communicatieadviesbureau Porter Novelli, onder circa 10.000 consumenten van 18 jaar en ouder, in zeven Europese landen.
Slechts 36% van de Nederlanders kiest op dit moment bewust voor milieuvriendelijke producten. Hoewel dat een stijging is van 7% ten opzichte van 2007, ligt het percentage milieubewuste consumenten in Nederland nog ver onder het Europese gemiddelde van 53%.
De conclusie dat Nederland wat milieubewustzijn betreft slechts mondjesmaat is ingelopen op de rest van Europa, kan dan ook worden getrokken.
Duurzaamheid mag niet teveel kosten
Slechts een klein percentage van de Nederlanders is bereid voor duurzame producten dieper in de buidel te tasten. Op de vraag of men bereid is 20% extra te betalen voor duurzame of milieuvriendelijke producten, antwoordde 14% van de Nederlanders in 2010 positief. In 2007 was dat nog 10%. Gemiddeld in Europa zijn deze percentages echter 21% resp. 23%. Vergeleken met de rest van Europa laten de Nederlanders de afgelopen drie jaar dus geen significante verbetering zien.
Voor milieuvriendelijke verpakkingen of milieukenmerken zijn Nederlanders iets gevoeliger: 64% koopt eerder een product in een milieuvriendelijke verpakking. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van 2007. In Europa is dat nu 76% en was dat in 2007 61%. Het recyclegedrag is met een afname van een kleine 4% in heel Europa licht op z’n retour.
Afstraffen niet-groene bedrijven
De impopulariteit van specifiek niet-groene/duurzame bedrijven is opvallend onder de Nederlandse consumenten. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten koopt liever geen producten van deze bedrijven om zo een ‘straffend’ signaal af te geven. Dit is een ruime verdubbeling (43%) ten opzichte van drie jaar geleden (19%). Deze trend geldt voor heel Europa (22% stijging), maar is in Nederland zeer sterk.
Nieuw in het onderzoek is de vraag of consumenten liever bij bedrijven kopen die proberen de schade aan het milieu zoveel mogelijk te beperken. 55% van de Nederlandse consumenten antwoordde hier bevestigend op, terwijl dit percentage bij de Europeanen op 70% ligt.
Over EuroPNStyles
Porter Novelli voert jaarlijks het EuroPNStyles-onderzoek uit. Dit onderzoek meet zowel belangrijke trends als het koop- en mediagedrag van consumenten in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland, Portugal en Spanje. Het wordt uitgevoerd met behulp van het Global Opinion Panel van Synovate, waarbij een representatieve steekproef wordt gebruikt van meer dan 10.000 consumenten van 18 jaar en ouder in 7 Europese landen (ongeveer 1500 enquêtes per land).
Bron: Porter Novelli News