Nederland mag geen roetfilter verplichten
• 28-06-2007
• leestijd 2 minuten
Nederland mag niet zelf een roetfilter verplichten op nieuwe dieselauto's. De Europese Commissie heeft Nederland dat terecht verboden, oordeelde het Europees Hof van Justitie woensdag.
De Nederlandse regering had het filter hier vorig jaar willen verplichten om de luchtvervuiling te beperken. De Europese Commissie stak daar een stokje voor vanwege de vrije markt. Brussel wil niet dat fabrikanten hun modellen dan speciaal voor Nederland moeten aanpassen. De technische eisen voor auto's moeten in de hele EU gelijk zijn. stelde de Duitse EU-commissaris Günter Verheugen (Industrie). Brussel wil de filter in 2009 verplichten voor de EU.
Nederland ging tegen de Brusselse afwijzing in beroep bij het EU-Hof in Luxemburg. Maar de hoogste rechters van Europa oordeelden woensdag dat de Nederlandse regering niet heeft aangetoond dat er sprake is van bijzondere problemen op haar grondgebied waardoor het nodig zou zijn om het roetfilter in Nederland vroeger in te voeren dan in de rest van de EU.
Minister Jacqueline Cramer (Milieu) is teleurgesteld dat het Hof het Nederlandse beroep heeft afgewezen. ,,Het is voor ons als Nederland superbelangrijk dat we door kunnen met de roetfilters, want dat is een belangrijke manier om de uitstoot van fijnstof te verminderen. We gaan door met het stimuleren van het gebruik van de roetfilters. We moeten wel, want anders kunnen we misschien niet voldoen aan de Europese normen.''
De regering probeert ondertussen automobilisten over te halen om vrijwillig een filter te plaatsen. Dat werkt goed, meldde het ministerie van VROM nog vorige week. Op dit moment zijn zes op de tien verkochte diesels voorzien van een roetfilter als ze de showroom verlaten. Twee jaar geleden was dat één op de tien diesels. Daarnaast laten steeds meer Nederlanders alsnog een roetfilter installeren onder de auto waarin ze al enige tijd rijden.
Autobezitters krijgen 500 euro korting als ze een filter laten plaatsen. Een roetfilter zorgt ervoor dat een auto minder schadelijke stofdeeltjes als fijnstof het milieu inblaast. Het fijnstof is een probleem in veel grote steden met druk autoverkeer. Het veroorzaakt vele vroegtijdige sterftes.
Wegens het arrest eist het Platform Detailhandel Nederland dat de regering per direct afziet van milieuzones in grote steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. In milieuzones mogen alleen vrachtwagens komen met roetfilters of een geringe uitstoot van stof. Maar Nederland mag niet strenger zijn dan andere landen, vindt het platform. Breda besloot woensdag invoering van de milieuzone uit te stellen, na protest van de transportbranche.
Bron: ANP