Nederland achter met milieuvriendelijke biobrandstoffen
• 03-06-2005
• leestijd 2 minuten
Nederland loopt flink achter met de invoering van biologische brandstoffen aan de pomp. Het kabinet heeft vooralsnog geen besluit genomen over hoe en wanneer biobrandstoffen bij het tankstation verkrijgbaar zijn. Daarentegen haalt Duitsland volgend jaar al de EU-doelstelling voor 2010 dat 5,75 procent van de brandstoffen biobrandstof is.
Het kabinet wil dat vanaf 2006 bij de eerste pompen in ons land biobrandstoffen te tanken zijn. Maar hoe dat precies gaat gebeuren en vanaf welke datum, is nog de vraag. Daarover moet het kabinet dit jaar een besluit nemen.
,,Waarschijnlijk zal er volgend jaar geen pure biobrandstof bij de pomp te tanken zijn, maar een mengsel dat voor 98 procent uit gewone diesel of benzine bestaat en voor 2 procent uit biobrandstof'', aldus een woordvoerder van het ministerie van VROM.
De EU stelt tot doel dat voor 2010 5,75 procent van de brandstoffen biobrandstof is. Duitsland voldoet al volgend jaar aan deze Europese norm van 2010, mede omdat een op de acht tankstations pure biodiesel aanbiedt. Duitsland biedt daarbij de koper fiscale voordelen, net als Oostenrijk, Spanje, Italië, Polen, België en Zweden.
De brandstof met biobrandstof aangemengd zal duurder zijn dan gewone benzine en diesel. ,,Je hebt simpelweg te maken met een kostprijsverhogende factor'', zegt een woordvoerder van BP. ,,Hoeveel de automobilist aan de pomp meer moet betalen, hangt af van mogelijke accijnsverlaging.'' Op dit moment is er nog geen concreet plan om biobrandstoffen in Nederland fiscaal aantrekkelijk te maken. Ook hierover volgt dit jaar een besluit.
De Zweden kunnen al bij een kleine tweehonderd reguliere tankstations ethanol tanken en profiteren van belastingvoordelen. De helft van de Saab-kopers in Zweden koos afgelopen weken voor een auto met een zogeheten Biopowermotor die rijdt op een mengsel van 85 procent ethanol en 15 procent benzine.
Bron: ANP