Naardermeer verdient bescherming tegen haastige minister
• 18-05-2006
• leestijd 2 minuten
© naardermeer top
Ogenschijnlijk geruststellende onderzoeken naar grondwaterstand en natuur in Naardermeergebied zijn onvolledig en overhaast.
Na aandringen van de MER-commissie heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat opdracht gegeven tot een drietal studies inzake het grondwater en de ecologie in het door de A6-A9 bedreigde gebied. De grondwateronderzoeken hebben allen plaatsgevonden in de afgelopen maanden. Door de grote tijdsdruk heeft het onderzoek alleen vanachter het bureau plaatsgevonden. Voor waarnemingen in het veld was geen tijd. De ecologische toetsing baseert zich vervolgens op de uitkomsten van het theoretisch onderzoek. De betreffende onderzoeken gaan uit van globale gemiddelden en gaan voorbij aan bijvoorbeeld de effecten van de seizoenen voor grondwater en natuur. Het gevolg is een serie onderzoeken op basis van modellen, niet op basis van waarnemingen of metingen met nogal optimistische conclusies.
Het Platform tegen de A6-A9 wijst erop dat de geluidsoverlast op Schiphol ook jarenlang (in opdracht van datzelfde ministerie) plaatsvond op basis van modellen. Pas toen, na aandrang van wetenschappers, werd overgegaan tot echte metingen, bleek dat de werkelijke overlast vele malen groter was dan uit de modelstudies bleek.
Het Platform tegen de A6-A9 pleit ervoor geen onomkeerbare besluiten te nemen in het kwetsbare landschap van Gein, Vecht en Naardermeer en Oostelijke Vechtplassen op basis van deze theoretische modellen, maar eerst verantwoord echt empirisch en grondig veldonderzoek te doen in dit specifieke en unieke gebied. Dit oude en kwetsbare gebied verdient bescherming tegen haastige ministers die voor de verkiezingen de ene weg na de andere op de kaart willen zetten. Het Platform tegen A6-A9 blijft pleiten voor de keuze van het alternatief dat natuur en milieu niet op achterstand zet en dat -volgens Rijkswaterstaat- de beste bijdrage levert aan het terugdringen van files.