Naar 3,5 miljoen duurzame consumenten
• 15-10-2007
• leestijd 2 minuten
2007 is echt het jaar van de Duurzame Doorbraak. Het nieuwste onderzoek van MarketResponse wijst uit dat de kerngroep van de Nederlandse Cultural Creatives het afgelopen jaar flink is gegroeid. We zijn van 1,6 miljoen naar 1,88 miljoen consumenten gegaan die aspecten van duurzaamheid in hun leven een plaats willen geven.
Onderzoeker Willem Brethouwer onderzocht een representatieve steekproef van ruim 8000 mensen en ontdekte dat er om deze kerngroep heen maar liefst 1,76 miljoen consumenten cirkelen die op het punt staan Cultural Creative te worden. Dat maakte hij deze week bekend op het congres P+@Work, met 120 bezoekers drukker dan ooit. Voor wie het miste, hier een ingekorte versie van de presentatie van Brethouwer.
Wie zijn die mensen die op het punt staan Cultural Creative te worden? Ze snuffelen er aan. Kopen toch eens een keertje biologisch. Praten er over. Lezen met aandacht stukken in de krant over opwarming van de aarde. Dit alles heeft nog geen plaats gekregen in hun leven, de keuzes zijn nog niet gemaakt, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd te zijn.
Brethouwer vertelt: “Je herkent een echte Cultural Creative vooral aan de bewuste keuze voor goede voeding, voor energie en voor persoonlijke verzorging. Het is niet zo dat een Cultural Creative geen auto rijdt. Dat doen ze bijna allemaal. Wel denken ze na over het gebruik van die auto. Heb je die altijd wel nodig? Wat ook bijzonder is: bijna alle Cultural Creatives dromen van een eigen boerderijtje. Dan kunnen ze zelfvoorzienend worden, hun eigen groenten verbouwen. Andere mensen helpen, dat scoort ook hoog.” Dat kan ook nog eens met leeftijd te maken hebben. De grootste groep is boven de 55 jaar, begint al na te denken over een leven na gedane arbeid. "Cultural Creatives zeggen het plezierig te vinden om na te denken, willen daarom ook veel informatie hebben. Bedrijven moeten kwalitatief goede argumenten aanvoeren, want ze prikken zo door een mooi verpakte boodschap heen. Bedrijven die een graantje mee willen pikken van de belangstelling voor de opwarming van de aarde of eerlijke handel en beweren daar een bijdrage aan te leveren, moeten erg goed oppassen. Cultural Creatives zoeken uit of dit echt zo is. En als dit niet klopt, kan het bedrijf wel inpakken.”