Multinationals gebruiken vaker zonne-energie
• 01-05-2013
• leestijd 1 minuten
Steeds meer grote, internationaal opererende bedrijven in Nederland schakelen over op zonne-energie. De Wieckse Witte-brouwerij van Heineken in Den Bosch, het Lidl-filiaal in Weert, de nieuwe Ikea-vestiging in Zwolle en de fabriek van Ton’s Mosterd in Zierikzee: allemaal hebben of krijgen ze zonnepanelen op het dak om hun eigen stroom op te wekken.
Voorbeeldfunctie
Oskomera Solar Power Solutions, de grootste Nederlandse leverancier van zonne-energieproducten, is momenteel voor een internationaal hightech bedrijf de grootste platdak-installatie van Nederland aan het aanleggen. In totaal 6120 zonnepanelen leveren het bedrijf 1,6 Megawatt stroom.
Driedubbel profiteren
,,Deze bedrijven hebben een voorbeeldfunctie, willen een duurzame bedrijfsvoering hebben en een deel van hun elektriciteitsverbruik zelf opwekken,” zegt directeur Dennis Gieselaar van Oskomera. Zijn bedrijf plaatste ook al zonnepanelen bij de Albert Heijn in Houten en op het dak van de Stopera in Amsterdam. Ook veel kleinere bedrijven schakelen momenteel over op zonne-energie omdat ze driedubbel profiteren van alle regelingen.
Aantrekkelijke oplossing
,,Wij noemen dat de sweetspots van Nederland,” aldus Gieselaar.
Hij is een van de sprekers op The Solar Future: NL ’13 conferentie op 23 mei in Eindhoven, waar deze trend onder de aandacht wordt gebracht. ,,Naast de enorme groei onder particulieren ontdekken ook steeds meer ondernemers zonne-energie als aantrekkelijke oplossing. Het is financieel interessant, een concrete duurzame bijdrage en levert een groen imago met bijbehorende marketing voordelen,” stelt CEO Edwin Koot van Solarplaza, dat de conferentie organiseert.