Ministerie promoot aankoop biologische producten
• 13-10-2005
• leestijd 2 minuten
Het ministerie van LNV gaat volgend jaar in een middelgrote stad onderzoeken wat het effect is van het geven van korting op biologische producten bij de supermarkt. Voor die campagne is 1 miljoen euro beschikbaar. Het ministerie wil weten of consumenten wel bewust biologische producten kopen, als ze korting krijgen.
Dat heeft R. Bol, directeur Industrie en Handel van het ministerie, donderdag namens minister Veerman op een symposium in Wageningen gezegd. Het ministerie wil dat in 2007 5 procent van de voedingsmarkt uit biologische producten bestaat. Nu is dat marktaandeel nog maar 2 procent. Uit tal van onderzoeken blijkt volgens Bol dat consumenten zeggen dat zij de voorkeur geven aan duurzaam geproduceerde voedingsmiddelen. ,,Maar zodra de kiloknaller met een aanbieding komt, kopen ze toch daar'', aldus de directeur.
Wageningse wetenschappers van de leerstoelgroep Marktkunde en Consumentengedrag zeiden donderdag, dat het wel beter gaat met de aankoop van duurzame producten. Sinds kort verkopen discount-supermarkten bijvoorbeeld biologische melk en die ,,is niet aan te slepen'', aldus onderzoeker J. Pennings. ,,Dat bewijst dat de prijs van de producten van groot belang is om het consumentengedrag te veranderen. Als consumenten maar eenmaal verleid zijn tot het uitproberen van een biologisch product, komen ze wel terug, omdat de kwaliteit goed is.''
Zowel het ministerie als de wetenschappers denken dat gerichte voorlichtingscampagnes over voeding uit de tijd raken. ,,Het gaat om imagoverandering. We moeten consumenten zo onopgemerkt mogelijk emotioneel raken en ze laten beseffen dat duurzaam consumeren bij hen past. Met hulp van het ministerie moet de landbouwsector inzetten op een radicale imagoverbetering van duurzaam voedsel'', aldus Bol.
Bron: ANP