Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Ministerie en EVO werken aan minder vrachtwagens

  •  
19-05-2005
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_111094.jpg
Het transport van goederen kan veel efficiënter worden geregeld. Door bijvoorbeeld ritten tussen verschillende bedrijven beter op elkaar af te stemmen, kunnen de kosten van het vervoer omlaag, hoeven er minder vrachtwagens op de weg te rijden en daalt de luchtvervuiling.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en verladersorganisatie EVO gaan via het project Transportbesparing de komende tweeënhalf jaar werken aan doelmatiger goederenvervoer, zo maakten zij donderdag bekend. Deels moet een praktischer indeling van de ritten daarvoor zorgen. Ook valt er volgens EVO en het ministerie nog veel winst te behalen in de manier waarop de producten worden vervoerd.
Door bijvoorbeeld tijdelijk lucht uit luiers of water uit autowasmiddelen te halen, kunnen de producten compacter en dus in grotere hoeveelheden in een keer worden vervoerd. De luierfabrikant verwacht op deze manier per jaar 1,5 miljoen kilometer minder te hoeven rijden, terwijl ook de producent van autowasmiddelen zijn transportkilometers halveert.
,,Transport zorgt voor volle schappen, maar zorgt ook voor maatschappelijke problemen als vervuiling en volle wegen'', verklaarde een woordvoerster van het ministerie. Zonder die volle schappen in de waagschaal te stellen, zijn die problemen met efficiënter transport wel te verminderen. Voor het bedrijfsleven levert het daarbij een kostenbesparing op.
Het Platform Detailhandel hoopt dat een betere bevoorrading van de binnensteden kan meedraaien in het project, aldus secretaris P. Walraven. Nu rijden volgens hem vrachtwagens geregeld halfleeg rond, omdat gemeenten verschillende eisen aan bijvoorbeeld de lengte van de trucks stellen. Ook beperkte laad- en lostijden in een binnenstad nopen transporteurs ertoe meerdere wagens te laten rijden. Deze gang van zaken levert volgens Walraven een schadepost op van jaarlijks circa 300 miljoen euro.
Het ministerie begon het project in 2002. Door de samenwerking met EVO gaat het een nieuwe fase in. Samen met de Stichting Natuur en Milieu gaat Nederland het project ook promoten bij de Europese Commissie en andere lidstaten van de Europese Unie.
Bron: ANP

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.