Minimaal onderzoek Blankenburgtunnel
• 10-07-2014
• leestijd 2 minuten
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft besloten om de milieuonderzoeken naar de Blankenburgtunnel tot de minimale vereisten te beperken. Suggesties van de natuur- en bewonersorganisaties om de zorgvuldigheid van de milieuonderzoeken te verbeteren wijst zij van de hand. De organisaties zijn hier erg teleurgesteld over, want als die Blankenburgtunnel er komt, zal die een grote impact hebben op de leefomgeving .
De Blankenburgtunnel doorkruist de groene long Midden-Delfland, een belangrijk gebied voor natuur, landschap, recreatie en leefbaarheid. Een zorgvuldig onderzoek naar de milieueffecten van de Blankenburgtunnel is dan ook van groot belang. In een zienswijze op het voornemen om een milieueffectrapport op te stellen deden de natuur- en bewonersorganisaties daarom diverse voorstellen om de zorgvuldigheid van de milieuonderzoeken te verbeteren.
Natuur- en bewonersorganisaties teleurgesteld
Zo stelden de organisaties voor om de Commissie voor de Milieueffectrapportage bij het onderzoek te betrekken en verschillende alternatieven voor de weg (waaronder een meest milieuvriendelijke alternatief) met elkaar te vergelijken. Ook pleitten zij ervoor om ook onderzoek te doen naar stoffen die de lucht vervuilen, maar waarvoor nog geen normen bestaan, zoals roet. Recent onderzoek heeft aangetoond dat deze zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. De minister wijst echter al deze suggesties van de hand. Zij wil de milieuonderzoeken beperken tot de minimale vereisten die hieraan worden gesteld. De natuur- en bewonersorganisaties zijn hier erg teleurgesteld over.
Nut en noodzaak Blankenburgtunnel discutabel
Ook gaven de natuur- en bewonersorganisaties aan dat nut en noodzaak van de Blankenburgtunnel discutabel blijven. De probleemanalyse van de Blankenburgtunnel gaat uit van een aanhoudende hoge verkeersgroei. Doordat de verkeersgroei al vanaf 2005 gestagneerd is, ontstaat echter voorlopig geen fileknelpunt dat een Blankenburgtunnel zou moeten oplossen. Hoewel ook in het beleid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bij het uitblijven van hoge verkeersgroei geen fileknelpunt wordt voorzien, houdt de minister vast aan deze achterhaalde aanname die dus onterecht wel files voorspelt.
Bron: Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland